Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Brancheforening: Som firmabil udleder plug-in hybridbiler CO2 som en VW Passat - på diesel

Dansk e-Mobilitet anbefaler sammen med en række leasingselskaber, at virksomheder, der ønsker en grøn firmabilspolitik, bruger rene elbiler. Så er der ingen tvivl om, at de er grønne. Og hellere dieselbiler end plug-in hybridbiler.
Synspunkt20. december 2021 kl. 05:41
errorÆldre end 30 dage

Det skal være attraktivt for folk med firmabil at vælge grønt. Det vil få de biler, der kører flest kilometer og udleder meget CO2, over på vedvarende energi. 

Mange vælger plug-in hybridbil som firmabil i stedet for den rene elbiler. Det er en udfordring, fordi benzinregningen betales af virksomheden og ikke af chaufføren. Derfor er der ikke noget stort incitament til at lade plug-in hybriden op. 

I Dansk e-Mobilitet har vi i samarbejde med leasingselskaber indsamlet data for plug-in hybridbiler, der kører som firmabil. Vi når frem til, at de i gennemsnit udleder 125 gram CO2 pr. kilometer. Det er lige så meget som en VW Passat, der kører på diesel. Altså lige så meget som en almindelig fossil firmabil.

Derfor anbefaler Dansk e-Mobilitet sammen med en række leasingselskaber – Leaseplan, ALD Automotive, Autolease, Arval og NF Fleet – at virksomheder, der ønsker en grøn firmabilspolitik bruger rene elbiler. Så er der ingen tvivl om, at de er grønne. 

Foretrækker diesel frem for PHEV

Hvis det af en eller anden grund ikke kan fungere for medarbejderen at køre i elbil, så peger vi på dieselbilen som et alternativ til en plug-in hybrid. Simpelthen fordi erfaringen viser, at dieselbiler ofte er lige så grønne som plug-in hybridbiler, når de kører som firmabil.

Nye elbiler i firmabilssegmentet kører 3-500 km på en opladning. Bilerne kan oplades på 30-45 minutter ved store lynladere, som står langs motorvejsnettet, eller på tre til fem timer ved mindre ladestandere, der er placeret på parkeringspladser mange steder. 

Derfor er den rene elbil et reelt alternativ til benzin- og dieselbiler for rigtig mange. Også medarbejdere, der indimellem kører langt. Men medarbejdere, der meget ofte eller dagligt kører mere end 300 km, og som ikke kan regne med at kunne lade op på destinationerne, anbefaler vi en dieselbil. 

Firmabiler kan blive grønnere med ny skat

For at understøtte at virksomheder laver en reelt grøn firmabilspolitik, bør regeringen og Folketinget ændrer beskatningen af firmabiler, så medarbejdere med plug-in hybridbiler betaler mere i firmabilskat end medarbejdere med elbil som firmabil.

På den måde kan vi dæmpe brugen af plug-in hybridbiler, der hvor de giver mindst mening – når de kører som firmabil.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind for at deltage i den videnskabelige debat.