Lyset er slukket på motorvejen: Og det bliver ikke tændt igen

Motorvej
Asfalt med såkaldt støjreducerende slidlag (SRS) er blandt andet blevet udlagt på Motorring 3. Illustration: Wikimedia Commons / EPO. Se større version
Siden efteråret 2019 har der været usædvanlig mørkt på knap 30 kilometer motorvej i hovedstadsområdet. Nu viser det sig, at motorvejsbelysningen ikke kommer tilbage, og det er der en god forklaring på.
12. januar kl. 05:06

Strømmen er ikke gået. Den er god nok.

Bilisterne på knap 30 kilometer motorvej i hovedstadsområdet har siden efteråret 2019 levet uden en oplyst kørebane. 

Og der bliver ikke tændt for kontakten igen, bekræfter Vejdirektoratet, som har fået opbakning fra Folketingets Transportudvalg til at gøre ordningen permanent, fortæller afdelingsleder i Vejdirektoratet Michael Aakjer Nielsen til MobilityTech.

»Planen er, at udstyret (til motorvejsbelysningen, red.) bliver taget ned i 2022,« siger han.

Det er primært i hovedstadsområdet, at motorvejsbelysning overhovedet findes i Danmark. 

Spørgsmålet har derfor også været, om det egentlig gav mening at holde lamperne tændt på de kanter, og der viser ny forskning fra Trafikforskningsgruppen på Aalborg Universitet, at, nej, det gør det næppe...

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Fortsæt din læsning
Debatten
Log ind for at deltage i den videnskabelige debat.
settingsDebatindstillinger
#2
Kristian B. Jensen
12. januar kl. 10:53

Det er da billigere at sætte LED pærer i skidtet end det er at pille det hele ned. Problemet er at modkørende trafik blænder når det er mørkt. Og at der er meget mere modkørende trafik i storkøbenhavn end der er i resten af landet. Men det finder de nok ud af om et par år, så skal der sættes lysafskærmning op imellem kørebanerne på strækningerne i stedet for.

#1
Jens Frederik Nyborg
12. januar kl. 10:52

Er det undersøgt om belysning helt generelt ville forhindre de ulykker hvor der (fordi der ikke køres med langt lys on natten) hvor fodgængere, dyr og strandede biler påkøres? De fylder muligvis ikke meget i statististikken, men de er stort set alle sammen ulykker med dødelig udgang. Det kan jo tænkes at fokus på ulykker de steder hvor der ER lys har fjernet fokus fra om der burde være MERE lys. Ville LED lys ikke være væsentlig billigere i så høj grad man kunne udvide belysningen som fx i Belgien? Når man nævner Belgien tror jeg oven i købet der er meget bedre vildt og personhegn ved motorveje end herhjemme. vh Jens