VW-idé: En mobil robot skal oplade elbilen

Foto : VW

VW-idé: En mobil robot skal oplade elbilen

I stedet for at installere kabler og ladestationer på alle parkeringspladser kommer en lille mobil robot kørende med ladestationen. Det er endnu en prototype, men ifølge VW kan den hurtigt sættes i produktion.

Den tyske bilproducent Volkswagen har med en helt ny mobil robot forsøgt at løse to af de store udfordringer med opladning af elbiler, nemlig: Hvordan får folk, der bor i lejlighed, adgang til opladning, uden at store parkeringspladser skal graves op for at lægge nye kabler, og hvordan undgås kø ved de eksisterende offentlige ladebokse?

Det er nemlig noget af en økonomisk udfordring, hvis alle lejligheder i et boligkompleks skal have deres egen ladeboks, eller hvis der skal være ladebokse på alle pladserne i et parkeringshus.

Men hvad nu, hvis ladeboksen kom rullende i form af et batteri på hjul trukket af en lille robot? Den øvelse har Volkswagen forsøgt sig med, og det er blevet til et princip, der viser, hvordan den vil fungere i praksis.

(Note: VW kalder det selv for en prototype, men har kun præsenteret animationer og renderinger af, hvordan det kunne fungere):

»Det er en visionær prototype, der kan realiseres ret hurtigt, hvis de generelle forhold er rigtige,« siger Mark Möller, udviklingschef hos Volkswagen Group Components.

Tilkald 25 kWh på hjul

Robot, Batteri, VW
Når stikket er sat i bilen, kan robotten køre hen og hente endnu et batteri.
Illustration: VW

Princippet bag den mobile opladningsboks er følgende:

Du parkerer din elbil i et parkeringsanlæg og giver besked om, at den trænger til opladning. Det sker via en app eller såkaldt V2X-kommunikation.

Robotten får beskeden og ruller ud til din bil med et batteri på slæb. Robotten åbner klappen til ladestikket og kobler batteriet til bilen.

Hvis der er andre biler, der skal oplades, kobler robotten batteriet af og ruller hen og henter et nyt batteri.

Når opladningen er færdig, kommer robotten og henter batteriet og kører det tilbage til en central opladningsplads.

Hvert batteri har en kapacitet på 25 kWh og kan oplade med 50 kW. Hvis bilen er kørt helt flad, skal der altså flyttes mere end ét batteri.

Fleksibel og kompakt

VW beskriver selv robotter og batteriet som kompakt og fleksibelt og nemt at installere i en parkeringskælder, hvor pladsen er trang. Robotter er 100 procent selvkørende, og der kan installeres flere robotter på den samme parkeringsplads i takt med, at behovet øges.

»Den mobile opladningsrobot vil udløse en revolution, når det gælder opladning i forskellige parkeringsfaciliteter, for eksempel parkeringshuse, fordi vi bringer opladningsinfrastrukturen til bilen og ikke omvendt. Med dette gør vi næsten enhver parkeringsplads elektrisk uden komplekse individuelle infrastrukturforanstaltninger,« siger Mark Möller.

Hvis VW beslutter sig for at føre ideerne ud i livet, kan det give omsætning i danske robotvirksomheder.

Det er nemlig ganske tydeligt en robotarm fra UR, der sidder på selv robotten, og den selvkørende del ligner umiskendeligt en model fra MiR.

Se VW's lille video af princippet: