Venstre om førerløse S-tog: Vi skal ikke ind i nogen udviklingsprojekter

Venstre om førerløse S-tog: Vi skal ikke ind i nogen udviklingsprojekter
Illustration: Rene Strandbygaard, DSB. Se større version
I sin indstilling anbefaler DSB at satse på umoden teknologi og droppe privatiseringstanker om S-banen.
28. april kl. 12:45
errorÆldre end 30 dage

To ting i DSB's indstilling til et kommende førerløst S-togssystem har fået partiet Venstre til at spærre øjnene op.

Det ene er satsningen på den lige nu umodne teknologi, som skal forhindre kollisioner med mennesker og dyr, som vi beskrev i går - det vender vi tilbage til.

Det er andet er, hvem der, ifølge regeringen, skal opbygge og implementere den fuldautomatiserede S-bane.

Ifølge en bred politisk aftale fra 2017 skulle udrulningen af det førerløse S-tog nemlig udbydes i et såkaldt OPP-samarbejde (offentligt privat partnerskab), således at en privat aktør kunne fuldautomatisere og drive hovedstadsområdets bybane.

Men som Ingeniørens nichemedie Mobilitytech tidligere har skrevet, har regeringen været stemt for at droppe privatiseringsøvelsen.

Holdningen blev slået fast i regeringens infrastrukturplan, og nu med syvtommersøm i DSB's beslutningsoplæg til det førerløse S-tog.

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Du har ikke tilladelse til at deltage i debatten. Kontakt support@ing.dk hvis du mener at dette er en fejl.
Forsiden