Varevogne i tusindvis ser stort på miljøzoner: »Det er meget overraskende«

7. september kl. 05:302
Signe Goldmann/Ritzau Scanpix
I perioden 2008-2010 indførte landets fem største kommuner miljøzoner mod dieseldrevne køretøjer for at forbedre luftkvaliteten. Reglerne er løbende blevet skærpet, og snart kan personbiler på diesel blive omfattet. Illustration: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix.
Langt fra alle gamle dieselkøretøjer får sat partikelfilter på for at undgå bøder i miljøzoner.

Næsten 26.000 gange på lidt under to år er et køretøj med dieselmotor kørt ulovligt ind i en af landets fire miljøzoner.
 
Det viser et dataudtræk fra Miljøstyrelsen.

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er målrettet professionelle, der arbejder med transport- og trafikløsninger.

Få 3 uger gratis prøve abonnement til MobilityTech. Betalingskort er ikke påkrævet, og du vil ikke blive flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
2 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
7. september kl. 13:57

Der nævnes kontrol via nummerplader. Hvor godt dækker denne kontrol biler med udenlandske nummerplader? Hvordan håndteres at andre lande ikke har samme opdeling mellem minibus og varevogn, (hvide/gule nummerplader)? - det ændres måske når personbiler også bliver omfattet? - Bliver bøder til biler med udenlandske nummerplader indkrævet?

Jeg mener det er godt med regler der dækker biler uanset hvor de er fra, da en del ældre biler med udenlandske nummerplader tilsyneladende kører distribution i København. Det giver en ulige konkurrence, hvis miljøreglerne kun gælder biler med danske nummerplader.

2
7. september kl. 15:33

Hej Jakob. Tak for kommentaren. Vi er ved at undersøge sagen. Vh Morten Munk (skribenten)