Vallensbæk-forsøg skar en stor del af transporttiden

Foto : Birute Vijeikiene/Bigstock

Vallensbæk-forsøg skar en stor del af transporttiden

Rejsetiden bliver væsentlig kortere i myldretiden, når trafiksignalet kan bruge GPS‐data om bilisterne, viser et forsøg fra Vallensbæk.
I februar skrev vi her på MobilityTech om en prototype, der skulle sikre bedre udnyttelse af vejkapaciteten i Vallensbæk. Fokus skulle dog ikke være på ny infrastruktur, men på at udnytte allerede eksisterende data ved konkret at koble floating car data fra bilerne med et trafiksignal.
Vil du have fuld adgang til MobilityTech?

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.

Fakta om projektet:
  • Projektet har taget udgangspunkt i et specifikt vejområde: Vallensbæk Torvevej fra Roskildevej til Holbæk motorvejen.
  • Fra Vallensbæk Torvevej er der tre sideveje ind til lukkende boligområder (Firkløverparken, Blomsterengen og Nordmarksvænget), hvor adgangen til og fra Vallensbæk Torvevej er altafgørende. Derudover er der tre meget store trafikveje (Park Allé, Kornmarksvej og Vallensbækvej), som betjener et stort erhvervsområde, og som går ud i Vallensbæk Torvevej.
  • Projektpartneren Technolutions trafikstyringssystem MobiMaestro, som også benyttes i Københavns Kommune, har vlret sat op til at modtage information om trafikhastigheden. Når den kommer under et vist niveau, aktiveres et signalprogram, som skaber længere grøn bølge.
  • Farten i testperiodens morgen-myldretid er steget med 18 procent fra 31 til 38 km/t. Spildtiden er reduceret med 21 procent.