Undersøgelse viser, at de malede cykelbaner betyder meget lidt for cyklisterne.
Undersøgelse viser, at de malede cykelbaner betyder meget lidt for cyklisterne.

Foto : Polarpx/Bigstock

Undersøgelse: Cyklister er ligeglade med malede cykelbaner

Hvad betyder det egentlig for cyklisternes valg af rute, om de skal forcere en bakke, eller om stien er malet blå. Det giver ny undersøgelse svar på.
Cykeltransport indgår i dag i en meget forsimplet form i transportmodeller, når fremtidens infrastruktur skal planlægges. Typisk tildeler modellerne blot alle cykelture fra A til B til den korteste eller hurtigste rute, men så forsimplet behøver det ikke at være, mener en række forskere fra DTU.
starLog ind eller prøv 3 ugers gratis prøveabonnement for at læse videre

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.

Fakta om projektet

Alle de cyklister, som projektet baserer sig på, var over 16 år og havde besvaret Transportvaneundersøgelsen, hvor de angav, at de havde benyttet cykel på en tur og boede inden for hovedstadsområdet. Cykelturene blev observeret over en varighed på otte dage i gennemsnit for hver deltager, hvorefter deltagerne skulle svare uddybende på spørgsmål.

Arbejdet bygger videre på det ph.d.-projekt, som Katrin Haldorsdottir færdiggjorde i 2015, finansieret af Vejdirektoratet, hvor det lykkedes hende at udvikle en model for cyklisters valg af rute, som for eksempel tager højde for de stigninger, omgivelser og stitype, cyklisterne skal passere.

I den forbindelse gennemgik data fra undersøgelsen en omfattende bearbejdning i form af filtrering, opdeling i enkeltture samt detektering af ture på cykel. Efter denne proces er der i nu data for 5027 cykelture.

Der er indsamlet data fra flere kilder, blandt andet Geodanmark og Openstreetmap.