Tungere biler gør vejene farligere

17. januar kl. 05:284
GMC
Illustration: GMC.
Vognparken vokser, og det samme gør bilerne. Men hvad betyder det for trafiksikkerheden?

Chefen for USA's nationale transportsikkerhedsmyndighed (NTSB), Jennifer Homendy, er den seneste til at råbe vagt i gevær i forhold til de stadigt større personbiler på vejene.

Det skete på en pressekonference tidligere på måneden, hvor trafiksikkerhedschefen udtrykte bekymring for den risiko, særligt de tunge elbiler udgør, hvis de støder sammen med lettere køretøjer.

Læs hele artiklen

MobilityTech er målrettet professionelle, der arbejder med transport- og trafikløsninger.

Få 3 ugers gratis prøveabonnement. Betalingskort er ikke påkrævet, og du bliver ikke flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
4 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
4
21. januar kl. 17:32

Tvivlsomme korrelationer. At koble vægt og motoreffekt direkte sammen med skadevirkning i forbindelse med uheld uden at inddrage førerens adfærd/risikovillighed virker overfladisk og useriøst. Dermed ikke sagt, at det er ligegyldigt hvor tungt et køretøj er i forbindelse med en ulykke. Min personlige erfaring fra godt 4 årtier som bilist er nærmere, at motorydelse og størrelse på biler tiltrækker et mere risikovilligt klientel end de mere moderat motoriserede, lettre køretøjer gør.

3
17. januar kl. 22:29

Der er vist et behov for at forklare, hvordan 50% højere vægt gi'r 50% større skader. Ved påkørsel på åben vej er det velsagtens primært impulsbevarelse, der er relevant pga. den store masseforskel på bil og person. Dermed er det primært hastigheden, der er afgørende, så vidt min hovedregning rækker.

2
17. januar kl. 13:26

Det er også et problem at mange nye elbiler der skulle være klimavenlige nu udstyres med elmotorer på helt op til over 1.000 hk. Det giver mere forurening til øget strømforbrug , dækslid mv. og flere uheld med høj hastighed. Prøv at forrstille jer en ny bilist på 18 år med 1.000 hk under foden.

1
17. januar kl. 12:03

OK - så alene et fartøjs hestekræfter har en dødelig indvirkning på blødere trafikanter - alt andet lige? virker ikke helt seriøst..

Risikoen for alvorlige skader er 10 procent højere, hvis de pågældende trafikanter bliver ramt af et køretøj med 200 hestekræfter sammenlignet med en model med 120 hestekræfter.