Trods store løfter: ‘Førerløse’ busser må ofte styres manuelt

Foto : Lasse Gorm Jensen

Trods store løfter: ‘Førerløse’ busser må ofte styres manuelt

De kaldes selvkørende, men teknologien er endnu ikke klar til at fragte passagerer uden en fører i bussen. Producenter overdriver, hvad køretøjerne er i stand til, mener forsker.

Shuttle-busser fra franske Navya er et populært bud på den første selvkørende bil på offentlige veje. Men selvom de ifølge producenten er »100 procent selvkørende«, vil de måske aldrig køre uden en ‘sikkerhedschauffør’.

Faktisk er der endnu ikke set eksempler på, at busser eller andre køretøjer har været i stand til at køre i almindelig trafik uden den person, som skal stå klar til at overtage styringen, bekræfter Navya.

»Det betyder, at alle projekter kan betragtes som SAE3-køretøjer (hvor et menneske på bussen forventes at kunne gribe ind, red.). Det til trods for, at nogle køretøjer er designet til SAE4-kørsel – at de altså som eksempelvis vores Navya Autonom Shuttle hverken har rat eller pedaler,« siger Nicolas de Cremiers, Head of Marketing hos Navya.

Læs også: Forsøg med førerløse busser udstiller teknologiske mangler

Pilotprojekt i 2021

Før busserne kan køre uden operatør, skal Navya teste deres produkt på en lukket bane. Det ventes, at de første pilotprojekter med operatørfri busser kan være klar senest i 2021.

I Hørsholm Kommune var der planer om at bruge knap to millioner kroner om året på at få en selvkørende shuttle til kommunen. Men de planer er indtil videre lagt på hylden, fortæller formand for Miljø- og Planlægningsudvalget i Hørsholm Kommune Jan H. Klit (K).

Læs også: Teknikken driller i Nordhavn: Blind vinkel tvinger Autonomous Mobility til at have en operatør til at overvåge kørslen

»På sigt mener vi, det kan løse en del af vores transportbehov, men vi har indtil videre vurderet, at pengene var bedre brugt på noget andet. Og så vil vi gerne vente og se, hvordan teknologien udvikler sig,« siger han.

Artiklen fortsætter under grafikken

Førerløse busser, shuttle
Illustration: Lasse Gorm Jensen

Utålmodig med busserne

Trafikselskabet Movia er et af de selskaber, som eksperimenterer med Navya-bussen, dog indtil videre kun indendørs på et sygehus. Ressourcedirektør Eskil Thuesen giver udtryk for en vis utålmodighed med busserne, og på spørgsmålet om, hvorvidt han synes, Movia får nok for pengene, svarer han:

»Vi ville jo gerne have noget mere. Men vi vidste fra starten, at der var tale om uafprøvet teknologi.«

Han henviser til konsulent­bureauet Gartners berømte hypekurve, der nu opererer med en tidshorisont på ti år for SAE4-køretøjer.

»Det tog også ti år, før elbusserne blev tilstrækkeligt modne. Og det er måske den samme tidshorisont, vi taler om her,« siger Eskil Thuesen.

Artiklen fortsætter under grafikken

SAE, førerløs
Illustration: Lasse Gorm Jensen

Professor: Varm luft

Spørger man Mogens Fos­gerau, professor i transportøkonomi ved Københavns Universitet, tyder intet på, at shuttle-busser endnu kan spille den tiltænkte rolle som et billigt bindeled mellem start- og slutdestinationer og den kollektive trafik. Og han mener, der har været meget varm luft i omløb fra producenter og leverandører:

»Man har gjort meget ud af at få det til at lyde, som om vi befinder os i fremtiden om lidt, så det gjaldt om at komme med. Og det er der åbenbart nogle, der falder for,« siger han.

Læs også: Autonomous Mobility dropper selvkørende busser på DTU

I Danmark vil busserne efter alt at dømme begynde at køre med passagerer i Aalborg og København i år, men altså ikke uden en operatør.

Hos Autonomous Mobility, der skal drive busserne, afviser direktør Peter Sorgenfrei, at man sælger et produkt, man ikke kan levere.

»Trafikselskaber som Ruter og Movia og andre store spillere på markedet er alle klar over, at det er en teknologi, der skal modnes.