Trods medhold i København: KL vil stadig have ændret bekendtgørelse om lokale hastighedsgrænser

40 kilometer
Illustration: pedrosala/Bigstock. Se større version
Selvom ministeren forventer, at ny afgørelse vil gøre det nemmere for kommuner at få politiets samtykke til lavere hastigheder, bør reglerne fortsat laves om, mener KL.
Indblik2. december 2020 kl. 05:50
errorÆldre end 30 dage

Transportminister Benny Engelbrecht (S) forventer, at ministeriets afgørelse i en tvist mellem Københavns Kommune og Københavns Politi om 40 km/t-zoner vil få stor betydning for kommunernes mulighed for generelt at kunne sætte farten ned.

Og hos Kommunernes Landsforening (KL) erklærer man sig da også meget tilfredse med afgørelsen, lyder det i et brev til Transportministeriet. Men behovet for at ændre reglerne er der stadig, lyder det fra projektchef Steffen Rasmussen, Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune.

»Samtidig er det vores vurdering, at afgørelsen, som omhandler et meget tæt bebygget område i København, ikke i tilstrækkeligt omfang vil kunne skabe præcedens for tilsvarende afgørelser i andre byområder, som ikke er så tæt bebyggede. Det er således fortsat vores vurdering, at der er behov for revisioner af bekendtgørelse om lokale hastighedsgrænser og bekendtgørelse om anvendelse af vejafmærkning. KL deltager gerne i dette arbejde,« skriver han.

Læs også: Minister: Afgørelse vil gøre det nemmere for kommuner at sænke hastigheden

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i den videnskabelige debat.