Trafikselskaberne: Manglende kompensation vil koste hver 10. busrute livet

Movia
Illustration: Movia.
Det er slet ikke nok med de 200 millioner kroner i kompensation til trafikselskaberne, som ny kommuneaftale lægger op til. Uden flere penge vil flere busruter måtte lukke, siger selskabernes fælles forening.
13. juni kl. 05:54

Corona-pandemien, og nu voldsomt stigende brændstofpriser, sætter trafikselskabernes økonomi under et massivt pres i øjeblikket. Og hullet i selskabernes kasser vokser med lynets hast. 

Derfor er der også et akut behov for en økonomisk håndsrækning til trafikselskaber. Men regeringen, Danske Regioner og KL kan med den seneste aftale om rammerne for kommunernes økonomi i 2023 kun tilbyde et mindre plaster på såret.

200 millioner kroner er der afsat til såkaldte “merudgifter og mindreindtægter, som direkte følger af COVID-19 restriktioner”, som det hedder i aftalen, inklusiv en såkaldt overgangsperiode i februar 2022. 

Regeringen, KL og Danske Regioner er dog også blevet enige om at drøfte håndtering af de regionale trafikselskaber for 2022 i september 2022, når der, som aftaleteksten siger, “er større klarhed om selskabernes situation i lyset af udfasningen af COVID-19-restriktioner”.

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er målrettet professionelle, der arbejder med transport- og trafikløsninger. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger