Trafikforsker: Det er vigtigere at begrænse salget af benzin- og dieselbiler end at øge andelen af elbiler

Foto : Nanna Skytte

Trafikforsker: Det er vigtigere at begrænse salget af benzin- og dieselbiler end at øge andelen af elbiler

En høj andel af elbiler i den samlede bilbestand er vigtig for at nå reduktionsmålet på 70 procent i 2030. Derfor er der frem mod 2030 brug for klare politiske signaler om et højt ambitionsniveau for nuludslipsbiler afgørende, siger dansk trafikforsker.
»Det vigtige er ikke elbilernes andel af nysalget i 2030, men hvor meget vi kan begrænse det samlede salg af benzin- og dieselbiler. Det skyldes, at hver fossilbil der bliver solgt i morgen sandsynligvis også kører på vejene i 2030. Den store reduktion af CO2-udslippet ved en øget andel elbiler vil dog ske efter 2030, hvor elbilerne forventes at være mere økonomiske end konventionelle biler, selv uden afgiftsfordele.
Vil du have fuld adgang til MobilityTech?

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.