Toyota kaster sig over delebiler og samkørsel: På sigt skal alt samles i ét Maas-produkt

Foto : Kinto

Toyota kaster sig over delebiler og samkørsel: På sigt skal alt samles i ét Maas-produkt

Under navnet Kinto forsøger bilproducenten Toyota at forberede sig på en fremtid, hvor der i mindre grad sælges biler til privatpersoner, og hvor mobilitet sælges som en samlet service.

Toyota-koncernen kalder det selv en transformation fra at være bilproducent til at være mobilitetsvirksomhed. De privatejede biler er på vej ud, så i fremtiden skal vi i stedet abonnere på den mobilitet, vi tidligere havde adgang til bag rattet af egen bil.

Det japanske selskab har allerede eksperimenteret med delebilsordninger under navnet Yuko, hvor virksomheder eller boligforeninger fik mulighed for at stille biler til rådighed for medarbejdere og beboere, både i arbejdstiden og privat.

Nu introducerer Toyota et nyt koncept under navnet Kinto, som skal dække over en bred vifte af mobilitetstjenester, ikke bare delebiler, men også eksempelvis samkørsel og fleksibel biludlejning.  

Der findes allerede fem forskellige mobilitetskoncepter på globalt plan under Kinto-navnet, men i Danmark lægger Toyota ud med koncepterne Kinto Share, som er delebiler med fast stamplads, og Kinto Flex, som er fleksibel udlejning i en kortere periode.

40 delebiler, primært i Hovedstadsområdet

Ifølge Mobility Manager hos Toyota Danmark Bo Svane vil der i første omgang blive stillet 40 delebiler til rådighed i København og Hovedstadsområdet, samt enkelte lokationer på Sydsjælland, Fyn og én i Aalborg.

Kinto Share kommer altså især til at skulle konkurrere med selskabet Letsgo om de  parkeringspladser, som Københavns Kommune i dag reserverer til delebiler med fast stamplads.

»Vi ser dog ikke Letsgo eller andre delebil-selskaber som konkurrenter. Tværtimod er det kun glædeligt, at vi er flere, der arbejder for at sikre bedre forhold for delebilismen. For jo flere udbydere der er, jo mere populært bliver det også at benytte delebilerne,« mener Bo Svane.

Tal fra Danmarks Statistik viser, at det kun er otte procent af befolkningen, der har brugt hjemmesider eller apps til at købe eller dele transport- og kørselsmuligheder fra en anden privatperson inden for det seneste år. Så delebiler har det stadig lidt svært i den danske befolkning. Bo Svane mener, at delebilerne har et større potentiale.

»I løbet af det seneste halve år hvor vi har testet konceptet, kunne vi faktisk se, at der under corona var en stigende efterspørgsel efter at dele biler. Måske fordi busser og tog opleves som udsatte end en bil, du deler med andre,« siger Bo Svane.

I forbindelse med lanceringen af Kinto tidligere på måneden gjorde Ole Kveiborg, som er seniorkonsulent i Cowi, status på udviklingen indenfor mobilitet. Og han ser tegn på, at det private bilejerskab kan komme under pres i en relativt nær fremtid. 

»Vi kan se tendenser til, at især unge fravælger at få kørekort eller helt fravælger at købe en bil, fordi de har adgang til delebiler. Det er den vej, det går lige nu. Tendensen til at færre tager kørekort, er ganske vist større i udlandet, men vi ser også tendensen herhjemme. Og nok er bilejerskabet i Danmark stadig stigende, men i andre lande har bilejerskabet efterhånden toppet, og det begynder at gå den anden vej. På et tidspunkt forventer vi at se det samme ske i Danmark,« siger Ole Kveiborg.   

Bjarke Fonnesbech, som er administrerende direktør i delebilfonden Letsgo,  appellerer til, at bilisme tænkes bredere end privatbilisme, når politikerne i den kommende tid skal tage stilling til fremtidens bilbeskatning. Det kunne for eksempel være, at de biler, som er dedikeret til at være delebiler, får en anden type afgift, for eksempel som det er tilfældet med taxaer i dag, som er afgiftsfritagede i forbindelse med taxakørsel. Det vil gøre det langt mere attraktivt at vælge delebiler i byerne, mener Letsgo.  

Bo Svane mener dog, at delebilerne allerede i dag kan være et attraktivt alternativ til privatbilismen.

»Der er jo allerede i dag fordele ved delebiler, for eksempel at man ikke betaler parkeringsafgifter, forsikring og ejerafgift, så for os at se er ikke behov for at gøre mere for at fremme delebilerne, end man gør i dag«.

Hænger det sammen med, at Kinto i den her forbindelse har en stor flåde af Toyota-biler at kunne trække på? 

»Det er klart, at det er nemmere, end hvis du sad som tredje-aktør. Jeg er også blevet spurgt, om vi gør det her for at tjene penge. Og der er svaret lige nu nej. Vi gør det for at lære, hvor markedet for mobilitet bevæger sig hen. I den forbindelse er det da klart en fordel, at vi har Toyota at trække på«.

MaaS-tilbud må vente

Målet for Toyota er på sigt at samle de forskellige mobilitetstjenester i ét koncept, Kinto Go, altså en samlet MaaS-løsning, hvor brugerne kan tilgå alle tænkelige former for mobilitet i en app som en del af deres abonnement. Altså i virkeligheden, hvad der svarer til finske MaaS Globals Whim-koncept. 

Og netop MaaS Global har Toyota som investor. Så planen er, at Kinto Go-konceptet bliver en videreudvikling af Whim. 

Hvad er det, der står i vejen for, at den slags MaaS-koncepter kommer til Danmark lige nu?

»Det kræver rigtig mange ressourcer at etablere alle de små, selvstændige, selskaber, som der skal til for at kunne tilbyde hele paletten af mobilitet. Nu har vi lanceret Kinto Share og Kinto Flex, mens Kinto Join er på vej. Og så kan vi derefter begynde at samle det hele«

Men bliver det under Kinto Go-brandet eller Whim?

»Til den tid bliver det under Kinto Go-navnet. Tanken er, at alle markeder kommer til at arbejde under samme platform med Kinto i ryggen, så uanset hvor du bevæger dig rundt, bruger du kun én app«

Betyder det så, at Whim er på vej ud som brand?

»Nej, Whim fortsætter med at etablere sin service rundt omkring, og vi er med på den rejse for at lære om teknologiens muligheder. Men vi vil selvfølgelig stræbe mod, at det hele samles under Kinto-brandet på sigt«.

Flere virksomheder har ifølge Toyota allerede deltaget i en testperiode, hvor de har stillet parkeringspladser til rådighed for selskabets delebiler og derigennem haft mulighed for at kunne benytte dem som supplement til deres eksisterende bilflåde. 

Samtidig har det så været muligt for virksomhedens medarbejdere at booke bilerne uden for kontortid til private gøremål, så man derved udnytter bilflåden på optimal vis hele døgnet og i weekenderne.

Toyota i Danmark forventer efter nytår at kunne introducere den tredje tjeneste Kinto Join, der er en samkørselstjeneste. Her skal den konkurrere med både FDM´s Ta’ Med, Nabogo og Gomore.