Testorganisation kritiserer Tesla-system: Autopilot-assistent skal blive bedre til at holde førerens opmærksomhed

Foto : Euro NCAP

Testorganisation kritiserer Tesla-system: Autopilot-assistent skal blive bedre til at holde førerens opmærksomhed

Den europæiske testorganisation Euro NCAP offentliggjorde torsdag sin seneste test af bilproducenternes førerassistenter. Tesla må nøjes med en lav karakter for sin omdiskuterede førerassistent ‘Autopilot’.

Euro NCAP holder sig ikke kun til at teste airbags og traditionelt sikkerhedsudstyr. Organisationen har for nylig også kastet sig ud i at teste de moderne fartpiloter i personbiler, som efterhånden er tæt på at kunne gøre bilerne selvkørende.

Men systemerne er fortsat kun førerassistenter, med streg under assistenter, selvom nogle bilister vover sig ud i farefulde eksperimenterer med bilernes selvkørende egenskaber. Senest skriver The Guardian i denne måned, at en canadisk mand tilsyneladende havde lagt sig til at sove bag rattet, mens bilen, en Tesla Model S, kørte 150 km/h.   

I sin seneste test af systemerne har Euro NCAP fokus på 10 bilmodeller, Audi Q8, BMW 3-serie, Ford Kuga, Mercedes GLE, Nissan Juke, Peugeot 2008, Renault Clio, Tesla Model 3, Volkswagen Passat og Volvo V60.

Organsiationens testprotokol har fokuserer særligt på to ting: "Assistance Competence", altså udstyrets evne til rent teknisk at yde assistance under kørslen, og til at sikre, at føreren er opmærksom og engageret under kørslen, "Driver Engagement". Derudover testes bilens "Safety Backup", hvilket vil sige bilens evne til at reagere i nødstilfælde. 

Hver bil falder i en af fire kategorier; “Entry”, “Moderate”, “Good” og “Very Good”.

Tre biler i premium-segmentet, Mercedes-Benz GLE, BMW 3-serie og Audi Q8 får topkarakter med en “god balance mellem at tilbyde en høj grad af førerassistance, mens der samtidig sørges for at holde føreren på mærkerne.

Bilerne er desuden gode til at reagere selv, hvis føreren ikke reagerer i en kritisk situation.

Tesla-assistent gør ikke nok

Og så er der Tesla, som altså trækker overskrifter med sin Autopilot-funktion, fordi nogle brugere synes at have blind tillid til systemet.

At det overhovedet kan lade sig gøre at lukke øjnene bag rattet i en af mærkets biler, er der ifølge Euro NCAP en grund til.

Tesla Model 3 får således karakteren 2 ud af 4, “Moderate”, fordi særligt Driver Engagement-delen halter, og bilen gør ifølge Euro NCAP for lidt for at sikre, at føreren er opmærksom under kørslen.

»Systemet giver enten indtryk af, at bilen kan køre sig selv, eller også er føreren i fuld kontrol. Systemet er mere autoritativt end kooperativt«.

Til gengæld har Tesla den fordel, at selskabet med sine jævnlige software-opdateringer nemt forbedre systemet, fastslår Euro NCAP.

Volkswagen Passat, Nissan Juke og Volvo V60 får samme karakter som Tesla’en.

Producenter skal blive bedre til at overvåge føreren

Generalsekretær i Euro NCAP Dr. Michiel van Ratingen siger i en kommentar, at førerassistenter giver en række fordele i forhold til sikkerhed, men producenterne er nødt til at sikre, at førerassistenterne ikke gør mere skade end gavn.

»De bedste systemer tilbyder en god balance mellem assistance og fokus på førerens engagement under kørslen. Resultaterne af denne testrunde viser, at førerassistenterne hurtigt bliver bedre, men føreren er nødt til at have ansvaret på alle tidspunkter, indtil førerovervågningen bliver forbedret markant«. 

Tesla: Vores biler er sikre

Teslas presseansvarlige i Norden Maria Lantz oplyser til MobilityTech, at selskabet ingen kommentar har til kritikken af selskabets førerassistent, som Tesla mener, begrænser sig til navnet, “Autopilot”, og at systemet er ”for” selvstændigt.

Model 3 klarer sig godt i Euro NCAP’s og NHTSA’s kollisionstest, bemærker Maria Lantz.

»Model 3 har opnået - blandt alle biler nogensinde testet af U.S National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) - den mindste sandsynlighed for personskade og er designet til at være den sikreste bil i sin klasse. Desuden har Model 3 opnået 5 stjerner i Euro NCAP, samlet og i hver enkelt kategori. Dertil fik Model 3 tildelt den højeste score i kategorien sikkerhedsassistent. Hver bil kommer med aktive sikkerhedsfunktioner som standard, inklusive automatisk nødbremsning og for- og sidekollisionsadvarsel«.