Planen er, at beboerne i Århusgadekvarteret ved Nordhavn i København skal kunne stige om bord på Navya-bussen efter sommerferien. Projektet gennemføres af Autonomous Mobility i samarbejde med By & Havn, Grundejerforeningen Århusgadekvarteret, Københavns Kommune, Movia og Metroselskabet. I området er der netop en række nye metrostationer på vej.
Planen er, at beboerne i Århusgadekvarteret ved Nordhavn i København skal kunne stige om bord på Navya-bussen efter sommerferien. Projektet gennemføres af Autonomous Mobility i samarbejde med By & Havn, Grundejerforeningen Århusgadekvarteret, Københavns Kommune, Movia og Metroselskabet. I området er der netop en række nye metrostationer på vej.

Foto : Autonomous Mobility

Teknikken driller i Nordhavn: Blind vinkel tvinger Autonomous Mobility til at have en operatør til at overvåge kørslen

En operatør med joystick skal stå klar til at overtage styringen i tilfælde af, at den selvkørende bus fra Navya svigter, eller hvis farlige situationer opstår, når den efter planen skal køre i Nordhavn.
Ambitionerne var store. Men nu, hvor operatøren Autonomous Mobility har søgt om tilladelse til at sende sine selvkørende busser ud på vejene i den københavnske bydel Nordhavn, står det klart, at forsøget kun kan gennemføres med personale om bord på bussen.
Vil du have fuld adgang til MobilityTech?

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.

Overblik over planlagte forsøg med shuttles:

Projekt med Easymile-busser:

  • Som vi skrev mandag i forrige uge, har operatøren Autonomous Mobility valgt at sætte sine ambitioner om at køre med selvkørende shuttles på DTU på pause. Men der kan stadig komme til at køre busser på universitetets område. I 2017 annoncerede byudviklingsområdet LOOP CITY, at man i samarbejde med Gate 21, Albertslund Kommune, Gladsaxe Kommune, busoperatøren Nobina Technology, IBM, Roskilde Universitet (RUC) og netop DTU ville indsætte selvkørende shuttles i to udvalgte områder – først på DTU Campus i Lyngby og siden i Albertslund. Nobina har allerede erfaringer med at teste selvkørende shuttles i Stockholm og Helsingborg i Sverige, og partnerne bag projektet havde forventet, at testkørslerne kunne gå i gang i andet halvår af 2018. Dog har LINC-projektet endnu ikke ansøgt Vejdirektoratet om tilladelse. LINC har valgt Easymile som leverandør af tre selvkørende shuttles til test på DTU Campus i Lyngby og i Hersted Industripark i Albertslund.

Projekter med Navya-busser:

  • Selskabet Autonomous Mobility afleverede helt tilbage i 2017 sin første ansøgning til Vejdirektoratet, men projektet, som også skulle finde sted på DTU, er nu som sagt sat i bero og mangler stadig godkendelsen fra den uvildige assessor, Cowi. Autonomous Mobility har dog fået godkendelse assessorerne, Atkins og Cowi, på to projekter i Aalborg Øst og Nordhavn i København, hvor de selvkørende shuttles fra Navya efter planen skal køre på offentligt område. For de to projekter venter der nu en politisk proces, som skal munde ud i to bekendtgørelser og dermed endelig godkendelse af de to forsøg. Det ventes tidligst at ske efter sommerferien. På Aalborg Kommunes hjemmeside kan man se en beskrivelse af projektet i Aalborg og et billede af Navya-bussen med teksten: “Hop ombord på Danmarks første førerløse bus”. 

  • Endnu et forsøg skal efter planen finde sted ved Slagelse Sygehus, hvor forsøgsruten er på sygehusets område, samt på offentlig vej, hvor der også er trafik udefra til og fra sygehuset. Der er tale om fase 2 i et projekt, hvor bussen først blev testet på en indendørs rute i vandrehallen på Sjællands Universitetshospital i Køge. Dette projekt mangler stadig godkendelsen fra den uvildige assessor, Atkins, før ansøgningen kan færdigbehandles.