Svenskere skal teste selvkørende lastbiler på motorvej

Mens danske virksomheder bakser med bureaukrati, fortsætter man i nabolandene med at sætte gang i stadigt mere ambitiøse testforsøg med selvkørende køretøjer.
25. februar 2021 kl. 12:41
errorÆldre end 30 dage

Lastbilproducenten Scania har netop fået tilladelse fra de svenske vejmyndigheder til at teste selvkørende lastbiler på E4-motorvejen mellem Södertälje syd for Stockholm og Jönköping cirka 300 kilometer syd for Södertälje.

De selvkørende lastbiler skal indsættes i normal drift for Scania Transportlaboratorium AB, som er Scanias helejede datterselskab, der drives som en helt normal vognmandsforretning og dagligt transporterer store mængder gods mellem Scanias forskellige produktionsanlæg i Sverige, Holland og Frankrig.

Testene af de selvkørende køretøjer omfatter tilsyneladende teknologi på såkaldt niveau 4 ud af 5 på den såkaldte SAE-skala, der angiver niveauet for autonomi for selvkørende køretøjer. 

Niveau 4 angiver normalt, at lastbilerne er i stand til selv at varetage kørslen under særlige forhold, og der er således ikke behov for, at et menneske skal stå klar til at overtage, og systemet vil således heller ikke bede om. 

Scania oplyser dog, at man i forbindelse med det svenske forsøg vil have en chauffør med ombord på køretøjet for at overvåge "af sikkerhedsmæssige årsager", og en testingeniør vil desuden være til stede under kørslen.

Næppe helt førerløse

Selskabet lægger da også vægt på, at egentlig førerløse lastbiler på offentlige veje næppe er på trapperne, men teknologien forventes at kunne "øge sikkerheden og aflaste chaufføren markant". Førerløse lastbiler kunne i bedste fald være en teknisk mulighed i forbindelse med platooning på motorveje, hvor en bemandet lead-truck har 1-2 førerløse lastbiler efter sig i følge salgsdirektør Anton Freiesleben fra Scania Danmark.

Testkørslerne i Sverige skal ifølge Scania finde sted i samarbejde med den amerikanske virksomhed TuSimple.

»Både i USA og i Kina gennemføres allerede i dag testkørsler med lastbiler på niveau 4 på offentlige veje. Så vidt jeg ved, er Scania dog den første lastbilproducent i Europa, der tester teknologien på motorveje under normale driftsforhold,« siger Hans Nordin, der er ansvarlig for det såkaldte Hub2hub-projekt.

Scania planlægger at udvide testen til hele den 525 kilometer lange strækning mellem Södertälje og Helsingborg i Skåne senere i år.

»I de kommende år forventer vi også at kunne teste teknologien i andre europæiske lande samt i Kina, tilføjer Hans Nordin.

Scania har også testet selvkørende lastbiler til minetransport i Australien siden 2017.

»Erfaringerne fra disse tests viser, at autonome køretøjer kan blive en realitet inden for få år til transportopgaver på afgrænsede områder som miner og terminaler,« siger Hans Nordin.

Kørsel mellem store distributionscentre

Ifølge Hans Nordin er såkaldt Hub2hub-transport - f.eks. kørsel på motorveje mellem store distributionscentre - den første transporttype, hvor selvkørende lastbiler kan blive en realitet på offentlige veje.

»Vi er kommet så langt i udviklingen af selvkørende køretøjer, at teknologien måske er klar til at blive introduceret på markedet for denne type transport inden for de næste fem år. Det vil dog tage længere tid, før autonome køretøjer finder vej til at løse transportopgaver på landeveje med modkørende trafik samt i bytrafik,« lyder vurderingen.

Scanias partner i udviklingen af teknologi til selvkørende køretøjer, TuSimple med hovedkvarter i San Diego i USA og testfaciliteter i Tucson, Shanghai og Beijing, har siden grundlæggelsen i 2015 ifølge Scania udført millioner af testkilometer på motorveje for at udvikle teknologien til selvkørende køretøjer på niveau 4 for autonomi.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind for at deltage i den videnskabelige debat.