Svensk operatør udskyder planer om fjerntog i Danmark

8. juni kl. 05:173
Alstom/SJ
Illustration: Alstom/SJ.
Trods forsinkede planer forsikrer operatøren dog om, at det stadig er ambitionen at køre svenske tog til blandt andet Aarhus.
Artiklen er ældre end 30 dage

I 2019 var ambitionen hos det statsejede svenske jernbaneselskab SJ helt klar: »Om to-tre år« skulle der køre svenske hurtigtog ind på flere danske strækninger, lød det fra SJ’s administrerende direktør, Crister Fritzson, til Jyllands-Posten.

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er målrettet professionelle, der arbejder med transport- og trafikløsninger.

Få 3 uger gratis prøve abonnement til MobilityTech. Betalingskort er ikke påkrævet, og du vil ikke blive flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
3 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
9. juni kl. 13:17

Problemet med trafik til Aarhus er vel snarere at der lige nu slet ikke er kapacitet til ekstra tog. Med en forventet stigende godstrafik, som først efter åbningen af Fehmernforbindelsen vil give lidt "luft" hen over Fyn igen og fortsatte udfordringer med sporspærringer pga. nedslidte spor og signalombygninger, vil det være et mareridt for SJ at gå i gang med ekspresstog til Aarhus. Helt bortset fra at der stadig ikke hænger køreledningen nord for Fredericia og svenskerne ikke gider bøvle med dieseltog. Kundegrundlaget tror jeg såmænd nok skal dukke op, især fordi der er beværtning i SJs tog, noget der virkelig mangler hos DSB. Og med de brændstofpriser (som nu også smitter af på ladestanderne) vi har i en rum tid fremover, så vil flere vælge toget i fremtiden. Vi skal nok bare på den anden side af 2030.

1
8. juni kl. 14:29

København er det centrale trafikale knudepunkt, hvorom Øresundstrafikken er centreret. Vil SJ forlænge deres tog fra Stockholm og Göteborg til Odense og Aarhus, så skal de til at sælge danske indenrigsrejser, og det kræver som minimum at de kan tilbyde timedrift København - Aarhus. I den danske indenrigstrafik er der begrænset kundegrundlag for et tog der køre engang imellem. De rejsende er vandt til at DSB køre time eller halvtimes drift.

Den tidligere liberale trafikminister fik adskilt Kystbanen fra Øresundstrafikken, fordi "svenske" forsinkelser i alt for høj grad forplantede sig til Kystbanen.

DK er ikke interesseret i en Ring 5 forbindelse gennem Nordsjælland, og Ring 5 er i bund og grund en forudsætning for en HH-forbindelse. Ring 5 vil hoved sagligt være for transittrafik, og det er der ikke mange danske stemmer i.

Hvis Danmark skulle investerer i en HH-forbindelse og Ring 5, så vil det kræve nogle penge fra EU og Sverige. Ved samme lejlighed bør man få lavet en transitaftale, så svenskerne ikke forstyrrer Øresunds- og Bornholmstrafikken, med grænsekontrol i tide og utide.

3
6. oktober kl. 13:23

København er det centrale trafikale knudepunkt, hvorom Øresundstrafikken er centreret. Vil SJ forlænge deres tog fra Stockholm og Göteborg til Odense og Aarhus, så skal de til at sælge danske indenrigsrejser, og det kræver som minimum at de kan tilbyde timedrift København - Aarhus. I den danske indenrigstrafik er der begrænset kundegrundlag for et tog der køre engang imellem. De rejsende er vandt til at DSB køre time eller halvtimes drift.

Det er jeg nu ikke enig i. De fleste skal kun bruge ét tog - og med Orange-billetter er folk allerede vænnet til, at det er ét tog på én bestemt afgang de skal med. At der så kører 23 andre i løbet af døgnet er flintrende ligegyldigt - bare det ene, de skal med, kører.

Selvfølgelig er valgmulighed blandt 24 afgange i døgnet en del af servicepakken, men jeg tror at andre dele af servicepakken betyder langt mere. Noget som en reel konkurrence på jernbanen vil give - bare kig til Sverige.

Den tidligere liberale trafikminister fik adskilt Kystbanen fra Øresundstrafikken, fordi "svenske" forsinkelser i alt for høj grad forplantede sig til Kystbanen.

Og vi kan jo nu se, at det hjalp rigtig meget at flytte Kystbanens tog til Næstved (ironi). Men ikke desto mindre får svenskerne stadig skylden for alskens ulykker forårsaget af DSB/Banedanmark.