Storbritannien overvejer at lovliggøre automatiseret kørsel på motorveje

Foto : TierneyMJ/Bigstock

Storbritannien overvejer at lovliggøre automatiseret kørsel på motorveje

Den britiske regering beder nu virksomheder og andre interessenter om hjælp til, hvordan avancerede førerassistenter i moderne personbiler, der gør SAE3-kørsel mulig, kan gøres lovlige på landets motorveje.

Det er ingen hemmelighed, at moderne personbiler allerede er spækket med avancerede førerassistenter, godt hjulpet på vej af et EU, som søger at høste sikkerhedsfordele ved denne type teknologi. 

Samtidig står det klart, at motorveje i første omgang nok egner sig bedst til de delvist førerløse biler, da man der undgår udfordringerne med at køre i blandet trafik.

Derfor kommer det måske heller ikke som nogen overraskelse, at premierminister Boris Johnsons regering lægger op til at ville tillade de delvist førerløse personbiler på motorvejene. Briterne foreslår at lade den førerløse kørsel være tilladt med en fart op til 70 mph (110 km/h, red.).

Hvem står med ansvaret?

Regeringen beder i denne forbindelse om branchens og industriens hjælp til, hvordan man ikke mindst kan håndtere de juridiske aspekter af et tiltag som dette.

Kort sagt er der nemlig lagt op til, at teknologien ALKS (Automated Lane Keeping System) skal være tilgængelig i moderne personbiler, så bilen selv kan holde vognbanen, sætte farten op og ned, og bremse, uden at chaufføren hele tiden bliver bedt om at holde hænderne på rattet og være opmærksom, som det er tilfældet i dag.

Dermed er der teknisk set tale om et skridt fra såkaldt SAE2-niveau til SAE3-niveau, altså fra manuel til automatisk kørsel. Med SAE2-niveauet har bilen sådan set den samme type teknologi, men selvom bilen kan styre og bremse samt accelerere og deaccelerere med førerassistentens hjælp, så forventes chaufføren stadig at være i fuld kontrol over kørslen på alle tidspunkter.

Society of Automotive Engineers (SAE)
Society of Automotive Engineers (SAE) har formuleret selvkørende kørsel på en række niveauer.
Illustration: Society of Automotive Engineers (SAE)

På SAE3-niveau forventes bilen selv at kunne varetage kørslen under visse omstændigheder, hvilket også betyder at kunne overhale andre biler, uden at chaufføren hjælper til. Chaufføren forventes dog at skulle overtage kørslen, hvis systemet beder om det, ligesom det er tilfældet med de selvkørende SAE3-shuttle-busser i Københavns Nordhavn og i Aalborg.

Biler på vej i 2021 

Skridtet fra niveau 2 til 3 vil være epokegørende for biler på offentlige veje, hvorfor regeringen har sat gang i en "call for evidence"-proces, så industrien kan komme med bud på, hvordan man eksempelvis skal tackle spørgsmålet om føreransvar. Et af spørgsmålene, der bedes besvaret inden oktober, er, om bilen og dermed producenten kan gøres ansvarlig i forbindelse med ulykker.

Transportminister Rachel Maclean så gerne, at Storbritannien blev det første land, som omfavnede den nye teknologi, lyder det i en pressemeddelelse.

Det fælles ALKS-regelsæt kom på plads i juni 2020, hvor medlemmer af United Nations Economic Commission for Europe (UNECE) blev enige om kravene til det nye system, så der nu er åbnet op for, at de første biler med systemet kan leveres allerede næste år.