Lars Carlsson, Head of AI i Stena Line, ses her sammen med kaptajn Jan Sjöström på Stena Scandinavica. Stena Scandinavica-færgen på ruten Gøteborg-Kiel var den første færge, der fik installeret rederiets nye AI-system. Nu er teknologien også installeret på Stena Danica, der sejler på ruten Frederikshavn-Gøteborg.
Lars Carlsson, Head of AI i Stena Line, ses her sammen med kaptajn Jan Sjöström på Stena Scandinavica. Stena Scandinavica-færgen på ruten Gøteborg-Kiel var den første færge, der fik installeret rederiets nye AI-system. Nu er teknologien også installeret på Stena Danica, der sejler på ruten Frederikshavn-Gøteborg.

Foto : Stena Line

Stena Line sparer brændstof med algoritmer: Nu får flere færger teknologien om bord

Brændstof tegner sig for næsten 20 procent af Stena Lines samlede omkostninger. Nu viser algoritmer sig at kunne spare rederiet for adskillige af de dyre dråber.
En færge med en såkaldt 'AI-kaptajn' skal hjælpe Stena Line og rederiets medarbejdere med at spare brændstof på rejsen.  Bag det spektakulære produktnavn gemmer der sig en række positive erfaringer med at benytte kunstig intelligens og historiske data til at sejle mere brændstofeffektivt. 
Vil du have fuld adgang til MobilityTech?

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.

Fakta om Stena Line:

Rederiet råder over 37 fartøjer på 20 færgeruter i Nordeuropa. I Danmark sejler Stena Line på ruterne Frederikshavn-Gøteborg, Frederikshavn-Oslo og Grenaa-Varberg. Grenaa-Varberg bliver i starten af 2020 til Grenaa-Halmstad.

Stena Line er et familieejet datterselskab i Stena A/S, der blev grundlagt i 1962 og har hovedkontor i Gøteborg. Stena Line er en del af Stena AB, som har omkring 15.000 ansatte og en årlig omsætning på over 30 milliarder danske kroner.

Kilde: Stena Line