Staten planlægger ny midtjysk jernbane i et spor: De lokale vil have to

23. januar kl. 09:281
Wikimedia Commons/Pimvantend
Der er sat penge af til en ny jernbanestrækning mellem Silkeborg St. (billedet) og Aarhus H. i Folketingets infrastrukturplan. Men de rækker kun til ét spor Illustration: Wikimedia Commons/Pimvantend.
Flere spor og stationer lyder appellen i høringssvar om det dyreste jernbaneprojekt i Folketingets infrastrukturplan.

Denne artikel er oprindeligt bragt på ing.dk.

Tak for pengene, men der er brug for flere.

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er målrettet professionelle, der arbejder med transport- og trafikløsninger.

Få 3 uger gratis prøve abonnement til MobilityTech. Betalingskort er ikke påkrævet, og du vil ikke blive flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
1 kommentar.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
24. januar kl. 23:31

Passagerprognosen fra Forundersøgelsen i 2016 forudsagde 0-vækst, eller 1% i en følsomhedsanalyse. Fotudersøgelsen, som blev udgivet i 2016 byggede på Landstrafikmodellen vesion 1, der havde data fra 2010. I perioden fra 2010 til 2021 er pendlingen imellem Herning kommune og Aarhus fordoblet. Pendlingen imellem Silkeborg kommune og Aarhus er steget 75%. Derfor er det klart, at analyserne af passagergrundlag og samfundsøkonomi i 2016 rapporten intet har med dagens virkelighed at gøre.

De tre kommuners og regionens høringssvar viser da også, at passagergrundlaget for en dobbeltsporet bane til Skanderborg og Aarhus kommuners stationer vil være 115% højere end påvist i 2016 rapporten. Beregningerne er baseret på trafikmodellen for Aarhus området, der er udviklet på baggrund af en nyere version af Landstrafikmodellen og samtidig er mere detaljeret for Aarhus området. Desværre har modellen ikke kunnet anvendes på de to byer i Sillkeborg kommune. Men når jeg benytter en vækst på 75% frem til 2021 på stationerne i Silkeborg og Sejs-Svejbæk og ingen vækst herefter, vil paasgergrundlaget på banen blive 87% højere end i Forundersøgesen. Hvis man forestiller sig, at væksten fortsætter ufortrødent frem til 2030 ved åbningen, vil passagergrundlaget være 125% højere end i Forundersøgelsen.

For nu ikke at overdrive, synes jeg, at man bør tage udgangspunkt i et passagergrundlag, der er dobbelt så stort som Forundersøgelsens. Folketingets Transportudvalg spurgte i januar 2021 Transportministeren (spørgsmål 218) hvad det ville betyde for den samfundsøkonomiske beregning, hvis passagergrundlaget blev 30, 60 eller 100% højere end forudsat i Forundersøgelsen. Af ministerens svar fremgik det, at en 100% højere vækst ville betyde, at den samfundsøkonomiske forrentning med dobbletspor bliver 5%. Finansministeriets krav til en god forrentning er mindst 4%. Adskillige projketer i Infrastrukturplanen for 2030 har en lavere forrentning.

Jeg kan derfor kun støtte ønsket om en dobbeltsporet bane. Men det er muligt, at anlægge en bane, der er dobbletsporet på delstrækninger. Vigtigst er dobbletspor langs søen igennem Sejs-Svejbæk, hvor der fortsat også skal køre tog til Ry og Skanderborg. Desuden skal der være dobbeltspor imellem Galten og Låsby. Så kan der mulighvis laves nogle køreplaner med 4 tog i timen hver vej (2 gennemkørende tog og 2 stoptog). Imellem Svejbæk og Låsby og fra øst for Galten til sammenfletningen med Hovedbanen ved Aarslev behøver der måske kun at være et enkeltsporet stykke .

En dobbeltsporet bane koster 50% mere end en enkeltsporet bane ifølge Forundersøgelsen (dvs 1,1 mia ekstra), men bygger man kun delvis dobbeltspor kan man sikkert nøjes med lidt under 1 mia ekstra. Det undersøger Banestyrelsen forhåbentlig i forbindelse med arbejdet med VVM, så Folketinget kan tage en seriøs stilling til at ændre sin beslutning fra Infrastrukturplan 2030. Silkeborg og Herning, som banen fortsætter til, tilhører begge gruppen af Danmarks 8 trediestørste byer.

Linda Christensen