Staten har sovet i timen: Nu haster det med at få nok ladestandere til elbiler i byerne

Elbiler
Illustration: Bjørn Godske.
Danmark har i modsætning til Holland valgt at lade markedet sørge for infrastrukturen til elbilerne. Det betyder, at vi nu halter efter efterspørgslen og risikerer at jage særligt byboerne væk fra elbil-forhandlerne.
Indblik27. januar 2021 kl. 05:34
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

»Hvis du bygger dem, skal de nok dukke op«.

Sådan lyder en lettere omskrivning af et berømt citat fra en Kevin Costner-film. I Danmark synes ræsonnement dog at være, at vi først bygger og sætter ladestandere op, når borgerne har købt elbil.

Men den strategi betyder, at mange danske bilkøbere nu tøver med at vælge grønt, fordi de ikke ved, om de kan få ladet bilen op, mener chefkonsulent hos FDM Ilyas Dogru.

»Vi ved, at pris og usikkerhed om ladestandere afholder folk fra at købe elbiler. Det første har politikerne taget hånd om, men for de mange bilister, der er afhængig af offentlig ladeinfrastruktur, er der stadig stor usikkerhed, og med god grund,« siger han.

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger