Socialdemokrater i København siger nej tak til letbane

Letbane
Illustration: Hovedstadens Letbane. Se større version
Regeringens støttepartier vil bruge penge på en letbane i København, men på rådhuset vil man hverken eje eller have det tog, men gerne BRT-busser, siger ordfører.
16. august 2021 kl. 05:18
errorÆldre end 30 dage

Før sommerferien var der jubel blandt regeringens støttepartier. Nu havde partierne med indgåelsen af en vidtrækkende infrastruktur-aftale sikret flere togskinner i form af letbaner til de store byer. 

Men i København, hvor der er afsat penge til en letbane på Frederikssundsvej, er man ikke begejstret for den løsning. 

Socialdemokraterne på Københavns Rådhus, som har overborgmesterposten, foretrækker i stedet en såkaldt BRT-løsning, Bus Rapid Transit, som er langt billigere, men som dog har mange af de samme egenskaber, siger politisk ordfører for Socialdemokratiet Jonas Bjørn Jensen.

Bygger man en letbane på strækningen, bliver det nemlig umuligt at realisere ønsket om en såkaldt hospitals-metro, der skal forbinde Rigshospitalet via Bispebjerg Hospital og videre til Herlev Hospital, mener han.

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i den videnskabelige debat.
settingsDebatindstillinger
#1
Søren Sørensen
16. august 2021 kl. 08:51

Som det ses i Aarhus har letbanen skabt en barriere midt på vejen. Det betyder at livet i en letbanegade bliver delt midt i gaden. køres der som sporvogn kan man bare krydse vejen som før. I dag kan BRT betragtes som en moderne sporvogn. Man kan køre i blandet trafik, i busbaner og i tracé hvor der er plads nok og ikke så meget urbant "liv på gaden". BRT stationer bør byplanmæssigt være steder hvor der udvikles mest. Endvidere slipper man for de store anlægsudgifter som en letbane med kørestrøm medfører. Der er meget CO2 at spare her.