Socialdemokrater i København siger nej tak til letbane

16. august 2021 kl. 05:181
Letbane
Illustration: Hovedstadens Letbane.
Regeringens støttepartier vil bruge penge på en letbane i København, men på rådhuset vil man hverken eje eller have det tog, men gerne BRT-busser, siger ordfører.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Før sommerferien var der jubel blandt regeringens støttepartier. Nu havde partierne med indgåelsen af en vidtrækkende infrastruktur-aftale sikret flere togskinner i form af letbaner til de store byer. 

Men i København, hvor der er afsat penge til en letbane på Frederikssundsvej, er man ikke begejstret for den løsning. 

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er målrettet professionelle, der arbejder med transport- og trafikløsninger.

Få 3 uger gratis prøve abonnement til MobilityTech. Betalingskort er ikke påkrævet, og du vil ikke blive flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
1 kommentar.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
16. august 2021 kl. 08:51

Som det ses i Aarhus har letbanen skabt en barriere midt på vejen. Det betyder at livet i en letbanegade bliver delt midt i gaden. køres der som sporvogn kan man bare krydse vejen som før. I dag kan BRT betragtes som en moderne sporvogn. Man kan køre i blandet trafik, i busbaner og i tracé hvor der er plads nok og ikke så meget urbant "liv på gaden". BRT stationer bør byplanmæssigt være steder hvor der udvikles mest. Endvidere slipper man for de store anlægsudgifter som en letbane med kørestrøm medfører. Der er meget CO2 at spare her.