Den selvkørende bus er produceret af det franske selskab Easy Mile, og modellen hedder EZ-10.
Den selvkørende bus er produceret af det franske selskab Easy Mile, og modellen hedder EZ-10.

Foto : Brakar

Selvkørende bus har fået køreplan og eget linjenummer

Efter at have stået sin prøve som futuristisk transportform i sne og slud får selvkørende shuttle-bus nu også status som rutebil med eget linjenummer. Den norske operatør har desuden planer om at køre uden personale i bussen.
Den syner ikke af meget, den fire-meter lange bus EZ10 fra franske Easymile. Men den selvkørende shuttlebus har vist gode takter på de ofte snedækkede veje i Kongsberg, syd for Oslo. Derfor er der nu taget hul på den tredje og sidste fase i et pilotprojekt, som samarbejdspartnerne Applied Autonomy, Nettbuss, Statens vegvesen og trafikselskabet Brakar står bag.
Vil du have fuld adgang til MobilityTech?

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.

Fakta om det norske projekt

Pilotprojektet i Kongsberg er et samarbejde mellem Kongsberg Kommune, Applied Autonomy, Nettbuss, Statens vegvesen og Brakar.

Projektet er finansieret af Kongsberg kommune og er en del af EU-projektet Sohjoa Baltic, som omfatter forskning, markedsføring og test af automatiske, selvkørende shuttle-busser.

Andre steder i Norge testes disse busser også. I Gjøvik blandt andet, i regi af Gjøvik Kommune, på Fornebu af boligselskabet Obos og i området Forus, hvor den fungerer som en pendlertjeneste i regi af trafikselskabet Kolumbus.