Scandlines investerer i ny batterifærge – i drift fem år inden Femern-forbindelsen

Scandlines kommende batterifærge
Illustration: Scandlines/LMG Marin.
Scandlines har investeret i en ny batterifærge, som blot vil have fem år i drift, inden Femern-forbindelsen åbner på samme rute. Men det bekymrer ikke rederiet, der mener, at har tilbud, tunellen ikke kan matche.
Rapport20. april kl. 04:57

Det bekymrer øjensynligt ikke Scandlines, at bilisterne fra 2029 vil kunne overhale deres færger på ruten Rødby-Puttgarten, når Femern-forbindelsen åbner. Rederiet har nemlig netop investeret i en batterifærge, som skal føjes til den allerede eksisterende flåde på fire hybridfærger, der sejler mellem Rødby og Puttgarten.

De første plader til den nye batterifærge blev i sidste uge skåret under en ceremoni på fabrikken i Tyrkiet, og skal efter planen ud på jomfruturen i 2024, fem år før Femern-forbindelsen, om Gud vil, åbner for de rejsende. 

Færgen vil have en kapacitet på 66 fragtenheder og 140 passagerer, og vil fra begyndelsen hovedsageligt huse lastbiler, som skal krydse bæltet. Der vil dog være tale om en modulær opbygget færge, som kan modificeres, hvis der bliver behov for at fokusere mere på passagerrejser. 

Stigende efterspørgsel på fragt

Det kan virke som en speciel investering at sætte en yderligere færge i drift på en linje, der fem år senere vil blive betjent af en tunnel. Til TV2 Øst stiller professor ved DTU Managements transportenhed Jeppe Rich sig da også skeptisk overfor levetiden for en færgerute over Femern.

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
21. april kl. 17:02

Færgen bliver vel bare flyttet til Gedser - Rostock når forbindelsen åbner?

3
21. april kl. 22:28

Der er næppe nogen grund til at flytte den. Der er nogle køre-hviletids bestemmelse der "hjælper". Herudover er der formodentligt et problem med rækkevidde / batteristørrelse og ladetid. Der er mere end dobbelt så langt over ved Gedser-Rostok. Herudover er der er der nogle kraftige begrænsninger med hensyn til dybgang i havnen i Gedser. Dette gjorde at de "nye" færger til ruten måtte lettes voldsomt. Man har fjernet et dæk i højden og lavet det mest af overbygningen om til aluminium for at lette dem så de også kan komme ind i havnen når der er lavvande.

1
21. april kl. 13:44

Interessant emne, men man skulle tro at et medie som Mobilitytech, ville anskue emnet ud fra en teknisk vinkel, og ikke ud fra en diskussion om færgeruten overlever tunnelen eller ej....