Sådan gik Kattegatforbindelsen fra klimaforbedring over klimaneutral til klimaskadelig

Kattegat, forbindelse, bro
Illustration: Gottlieb Paludan Architects.
Vejdirektoratets beregninger omkring CO2-udledningen fra en Kattegatforbindelse har ændret sig med flere millioner ton CO2 i løbet af få år.
Artiklen er ældre end 30 dage

På fire år er driften af Kattegatforbindelsen gået fra at være en klimagevinst for samfundet på mellem 600.000 ton til 5.600.000 ton mindre CO2-udledning til at være klimaskadelig med samlet 626.000 ton ekstra CO2-udledning set over en længere tidsperiode.

Det viser en aktindsigt, som Ingeniøren har fået i mailkorrespondancen mellem Vejdirektoratet og Transportministeriet, hvor beregningerne af klimaprisen på broen svinger op og ned.

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er målrettet professionelle, der arbejder med transport- og trafikløsninger.

Få 3 uger gratis prøve abonnement til MobilityTech. Betalingskort er ikke påkrævet, og du vil ikke blive flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger