Regionsråd vælger skinner frem for BRT på Østbanen: Men et blodbad truer fortsat

Østbanen, Lokaltog
Illustration: Lokaltog. Se større version
Onsdag besluttede regionsrådet at gå videre med en sporrenovering af den regionale Østbane. Det betyder, at anden fase af sporrenoveringen nu sættes i gang, og dermed er planerne om en BRT på strækningen lagt på hylden.
26. juni 2020 kl. 12:10
errorÆldre end 30 dage

Region Sjælland vil hellere renovere de nedslidte togskinner på Østbanen end at erstatte dem med asfalt. Således besluttede Regionsrådet onsdag at lægge planerne om en bus-løsning i mølposen. 

​Kampen for at skaffe den nødvendige finansiering fra Christiansborg fortsætter, lyder det fra regionsrådsformand Heino Knudsen (S).

»Jeg er utrolig glad for, at et samlet regionsråd har sagt ja til at arbejde videre med en sporrenovering på Østbanen. Samtidig har vi forpligtet os til at kæmpe for at skaffe den nødvendige finansiering fra Christiansborg til at nå i mål med renoveringen til glæde for borgerne,« siger Heino Knudsen.

Vil undgå blodbad

De to undersøgelser, som ligger til grund for beslutningen om at vælge enten skinner eller gummihjul, viser blandt andet, at anlæg af en BRT-løsning vil tage cirka seks år og koste op til 871 millioner kroner. En sporrenovering vil derimod k​un tage cirka to år og koste op til 510 millioner kroner.

Uanset hvilken løsning, regionen havde valgt, er der behov for statslig medfinansiering, lyder det fra Heino Knudsen. 

»Det tilskud, vi får, dækker ikke udgifterne. Vi kan i Region Sjælland ikke finde de penge, uden at vi skal ud i et blodbad på den øvrige kollektive trafik i regionen. Vi ønsker på ingen måde, at det sker,« siger Heino Knudsen.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind for at deltage i den videnskabelige debat.