Region Hovedstaden skal spare 15 mio. kr. på trafikområdet

Foto : Fotonen/Bigstock

Region Hovedstaden skal spare 15 mio. kr. på trafikområdet

Passagertallene falder i den kollektive trafik i Region Hovedstaden, hvorfor tilbuddet nu skal slankes.

»Regionen flår den kollektive trafik fra hinanden«.

Sådan lød reaktionen i forrige uge fra Gladsaxes borgmester, efter det kom frem, at Regionen Hovedstaden planlægger at spare 15 mio. kr. på bustrafikken og lokaltog.

»Hver gang den kollektive transport forringes, bliver der flere biler på vejene og færre billetindtægter – og når der bliver færre billetindtægter, så er svaret hver gang flere forringelser,« siger borgmesteren, Trine Græse, i en pressemeddelelse.

Hun peger på, at regionen vil fjerne linje 250S mellem Bagsværd og Trafikpladsen, samt spare på 400S og 40E, som også betjener Bagsværd. Det sker efter, at DSB har for nyligt har besluttet, at Bx-S-toget ikke skal køre længere end til Buddinge Station, så i myldretiden forsvinder 30 procent af togene på Bagsværd Station.

»Regionen vil også forringe bus- og togforbindelserne i Allerød, Ballerup, Hillerød og Gribskov, og hver gang der er én derfra, der tager bilen i stedet for bus eller tog, så betyder det flere biler på motorvejene til Gladsaxe og igennem Gladsaxe,« siger Trine Græse.

Færre passagerer

​Et flertal i trafikudvalget i Region Hovedstaden blev tirsdag aften enige om en anbefaling til fordelingen af besparelser på trafikområdet. Årsagen til besparelserne er et faldende passagerantal, lyder det.

»Der har desværre været en passagernedgang. Det betød, at vi stod og manglede billetindtægter for 25 millioner kroner. Jeg er glad for, at vi kan reducere konsekvenserne for passagererne ved at lave en ekstraordinær besparelse på 10 millioner kroner på administration i Center for Regional Udvikling. De penge kommer nu passagererne til gavn ved, at der sker færre besparelser på busser og lokaltog, end der ellers skulle have været,« siger det konservative medlem af trafikudvalget Christoffer Buster Reinhardt.

Følgende er blevet anbefalet:

  • Lille Nord: timedrift om lørdagen og færre afgange på hverdagsaftener mellem Hillerød og Fredensborg 
  • Gribskovbanen: Timedrift om lørdagen
  • 55E: Kun drift i myldretiden
  • 120: Finansiering i Region Hovedstaden ophører
  • 380R: Reduceres til timedrift uden for myldretiderne
  • 390R: Reduceres til timedrift uden for myldretiderne
  • 250S: afkortning til Gladsaxe Trafikplads
  • 40E/400S: besparelse på 2,6 mio. kr. ved en omprioritering af driften mellem de to linjer. Denne vil blive fastlagt ved nærmere dialog med Movia og de berørte kommuner. Betjeningen af Skodsborg st. vil være uændret.
  • 350S: afkortning ved Malmparken St.

Fordelingen af besparelser skal endelig besluttes i regionsrådet den 19. maj 2020.