Region Hovedstaden: MaaS-brugere skal kunne “roame” i Norden

28. oktober 2019 kl. 05:301
Trafikselskaber tøver med MaaS.
Illustration: Bigstock.
I et nyt fælles nordisk projekt bliver det Region Hovedstadens opgave at samle de danske og sydsvenske aktører om at skabe rammerne for MaaS i Greater Copenhagen-området.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Flere pendlere skal vælge bilkørsel helt eller delvist fra, men hos Region Hovedstaden ved man udmærket, at ambitionen kræver attraktive alternativer, hvor pendlerne nemt og fleksibelt kan kombinere sig væk fra bilkøerne med offentlig transport, delebiler, bycykler, løbehjul - you name it. 

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er målrettet professionelle, der arbejder med transport- og trafikløsninger.

Få 3 uger gratis prøve abonnement til MobilityTech. Betalingskort er ikke påkrævet, og du vil ikke blive flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
1 kommentar.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
28. oktober 2019 kl. 11:06

Et spændende samarbejde er sat igang omkring standarder for åbne data for andre delemobilitetsformer end offentlig transport. EU regulering kræver at alle behovsstyrede mobilitetsformer (taxi, delebiler, delecykler, lejebiler, mikromobilitetsformer etc) skal levere åbne data gennem nationale adgangspunkter allerede i December 2020. Data skal leveres i NeTEx formatet, en ny Europæisk standard for alle mobilitetsydelser man kan købe som en service. Projektets fokus bør være på at gøre det nemt for alle de private aktører at leve op til de nye krav. Samtidigt at stimulere udvikling af nye digitale services, der kan gøre det nemmere at vælge delemobilitet frem for at eje en bil.

Idag ses en MaaS service typisk med fokus på en eller flere byer. Spørgsmålet er om MaaS i fremtiden er en række af nationale eller internationale agenter, der hjælper brugerne med at navigere blandt udbuddet af delemobilitetstjenester? EU reguleringen i Retsakt A stiller allerede krav om at udbydere af rejseinformationstjenester (herunder må MaaS agenter regnes) skal stille ruteresultater til rådighed for an anden rejseinformationstjeneste. Hvis NMIP kan bidrage med resultater til gavn for at leve op til Retsakt A og dele resultaterne med alle aktører i Norden er det positivt. Roaming i forhold til betaling på tværs af MaaS agenter er ikke reguleret endnu, men der er aktiviteter igang på EU basis også omkring åbne API'er for betaling for mobilitetsservices. Men lad os først få styr på det basale: Åbne statiske og dynamiske data for alle mobilitetsservices i Norden og Europa.