Region Hovedstaden: MaaS-brugere skal kunne “roame” i Norden

Trafikselskaber tøver med MaaS.
Trafikselskaber tøver med MaaS. Illustration: Bigstock. Se større version
I et nyt fælles nordisk projekt bliver det Region Hovedstadens opgave at samle de danske og sydsvenske aktører om at skabe rammerne for MaaS i Greater Copenhagen-området.
28. oktober 2019 kl. 05:30
errorÆldre end 30 dage

Flere pendlere skal vælge bilkørsel helt eller delvist fra, men hos Region Hovedstaden ved man udmærket, at ambitionen kræver attraktive alternativer, hvor pendlerne nemt og fleksibelt kan kombinere sig væk fra bilkøerne med offentlig transport, delebiler, bycykler, løbehjul - you name it. 

Men når Mobility as a Service nu lader vente på sig og kun er afprøvet ganske få, afgrænsede, steder i verden, tilmed kun med få løsninger hvor en fælles betalingsløsning går på tværs, er formålet med det projekt, som hovedstadsregionen er blevet en del af, at skabe et fælles grundlag for MaaS på tværs af Norden - med streg under fælles

Det handler blandt andet om at få skabt fælles åbne modeller for mobilitetsdata og fælles billetkøb på tværs af de mange forskellige mobilitetsformer.

Danmark og Sverige har særlig udfordring

The Nordic Mobility Innovation Platform (NMIP), som projektet hedder, er støttet af Nordic Innovation, en del af Nordisk Råd. Og projektets løsning vil blive testet i Greater Copenhagen, fordi det med de to lande, Danmark og Sverige og et virvar af mobilitetsudbydere, er oplagt geografi for et pilotprojekt, mener man hos Region Hovedstaden.

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Du har ikke tilladelse til at deltage i debatten. Kontakt support@ing.dk hvis du mener at dette er en fejl.
#1
Søren Sørensen
28. oktober 2019 kl. 11:06

Et spændende samarbejde er sat igang omkring standarder for åbne data for andre delemobilitetsformer end offentlig transport. EU regulering kræver at alle behovsstyrede mobilitetsformer (taxi, delebiler, delecykler, lejebiler, mikromobilitetsformer etc) skal levere åbne data gennem nationale adgangspunkter allerede i December 2020. Data skal leveres i NeTEx formatet, en ny Europæisk standard for alle mobilitetsydelser man kan købe som en service. Projektets fokus bør være på at gøre det nemt for alle de private aktører at leve op til de nye krav. Samtidigt at stimulere udvikling af nye digitale services, der kan gøre det nemmere at vælge delemobilitet frem for at eje en bil.

Idag ses en MaaS service typisk med fokus på en eller flere byer. Spørgsmålet er om MaaS i fremtiden er en række af nationale eller internationale agenter, der hjælper brugerne med at navigere blandt udbuddet af delemobilitetstjenester? EU reguleringen i Retsakt A stiller allerede krav om at udbydere af rejseinformationstjenester (herunder må MaaS agenter regnes) skal stille ruteresultater til rådighed for an anden rejseinformationstjeneste. Hvis NMIP kan bidrage med resultater til gavn for at leve op til Retsakt A og dele resultaterne med alle aktører i Norden er det positivt. Roaming i forhold til betaling på tværs af MaaS agenter er ikke reguleret endnu, men der er aktiviteter igang på EU basis også omkring åbne API'er for betaling for mobilitetsservices. Men lad os først få styr på det basale: Åbne statiske og dynamiske data for alle mobilitetsservices i Norden og Europa.

Forsiden