Regeringsforhandlinger har sat nyt cykelsamarbejde på pause

14. december 2022 kl. 05:011
cykelsti, cykel
Illustration: olli0815/Bigstock.
Seks kommuner har forhandlet med Transportministeriet om såkaldte cykelsamarbejdsaftaler, der skal få cykeltrafikken til at stige.
Artiklen er ældre end 30 dage

»Nye cykelsamarbejdsaftaler skal sikre, at ambitionerne om flere cykelture bliver indfriet,« lød det i sommers fra Transportministeriet.

Siden har seks kommuner i efteråret været til forhandlinger i Transportministeriet for at indgå aftaler med staten i stil med de såkaldte klimasamarbejdsaftaler om kollektiv trafik.

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er målrettet professionelle, der arbejder med transport- og trafikløsninger.

Få 3 uger gratis prøve abonnement til MobilityTech. Betalingskort er ikke påkrævet, og du vil ikke blive flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
1 kommentar.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
Overlæge og hverdagscyklist -
14. december 2022 kl. 14:10
Overlæge og hverdagscyklist

Som det fremgår af det udemærkede research arbejde fra MobilityTech er man i Cyklens År kun kommet til hensigtserklæringer. Cyklens år 0. Det lader også til, at det kun er helt konventionelle løsninger, man har 'til hensigt'. Ingen visioner. Intet, som rækker ud over det banale. Der bør findes løsninger, som gør det attraktivt for bilister at tage cyklen i stedet. Regeringen bør udarbejde en samlet transportpolitik, hvor cykler er omdrejningspunkt i stedet for biler. Centralt i en sådan politik bør være at samtænke økonomiske incitamenter, fremkommelighed og rækkevidde, det sidste især i samspil med den kollektive transport. Mere cykling er svaret på et utal af problemer - CO2-udledning, energikrise, forurening, støj, trængsel, fedme, hjerte-karsygdomme. Det groteske er, at det tilmed er det både billigste og teknisk nemmeste svar - det er kun politisk vilje og magelighed, der står i vejen.

*Bedste hilsner,

John Gade, Hverdagscyklist og overlæge.*