Regeringen og støttepartier fastholder rabat på udskældte hybridbiler
Bilerne udleder mere CO2, end de må for at blive betragtet som grønne, og der er i det hele taget ingen klimahensyn, der taler for at fastholde lave afgifter på de opladelige hybridbiler, også kendt som plug-in hybridbiler.
Det har vi på MobilityTech beskrevet af flere omgange.
Alligevel vil regeringen og de øvrige partier bag den store elbilaftale fra december 2020 holde fast i de rabatter på køb af plug-in hybridbiler, de selvsamme partier blev enige om dengang.
Det fremgår af en ny politisk aftale, som blev offentliggjort onsdag.
Ny aftale! Bilister med elfirmabiler slipper billigere i skat, mens bilister med plug-in hybridfirmabiler skal betale mere i skat fra 2023 🚗🔌 Arbejdsgiverbetalt opladning på arbejdspladsen bliver skattefri. Læs mere: https://t.co/JCamuL2JxD #dkpol #dkgreen pic.twitter.com/fAF2ubAwn2
— Skatteministeriet (@skmdk) June 29, 2022
Til gengæld skal det være mindre attraktivt at vælge de kontroversielle biler som firmabiler.
Kører man således i en plug-in hybridbil og har såkaldt fri bil, vil "skatteregningen" ifølge Skatteministeriet blive lidt større fra 2023 og frem. Samtidig sættes beskatningsgrundlaget ned for de firmabilister, der kører i elbiler, lyder det i den nye aftale, hvor der samtidig afsættes flere penge til ladestandere.
»Med aftalen gør vi det mere attraktivt at køre i elbil for firmabilisterne. Det er en klog justering af aftalen om grøn vejtransport, som kommer i takt med, at vi bliver klogere på brugen af de forskellige biltyper. Samtidig glæder jeg mig over, at det nu bliver billigere for arbejdspladserne at stille opladning til rådighed for medarbejderne, uanset om man har en firmabil eller ej,« siger skatteminister Jeppe Bruus i en pressemeddelelse.
Såvel regeringen som støttepartierne Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten lægger navn til den nye aftale, selvom støttepartierne tidligere har givet udtryk for, at der var behov for at justere aftalen fra 2020 set i lyset af den viden om hybridbilernes brændstofforbrug, som vi omtalte i januar.
Vil sætte skub i el-firmabiler
Med elbilaftalen i 2020, hvor partierne lagde sig fast på den nuværende beskatning af elbiler og de opladelige hybridbiler, blev der aftalt en såkaldt justering af beskatningen af fri bil, så miljøtillægget vægtes højere og anskaffelsesprisen mindre.
I den seneste aftaletekst hedder det, at politikerne, for “at sætte yderligere skub i udbredelsen af el-firmabiler”, er enige om at give et fradrag i beskatningsgrundlaget for elbiler, der af arbejdsgiveren stilles frit til rådighed for medarbejderen, på 15.000 kroner. Fradraget gælder alle nulemissionsbiler, og altså ikke hybridbiler.
Til gengæld får hybridbilerne et tillæg i beskatningsgrundlaget på 30.000 kroner.
Fradraget for elbiler og tillægget for plug-in hybridbiler er tidsbegrænset og gælder i perioden 2023-2026.
Derudover er det aftalt at skattefritage værdien af arbejdsgiverbetalt el til opladning på arbejdspladsen. Dermed vil medarbejdere skattefrit kunne tilbydes opladning af deres private bil på arbejdspladsen.
Analysechef i brancheorganisationen Dansk e-Mobilitet Søren Jakobsen skriver på Twitter, at aftalen må forventes at gøre det mere attraktivt at køre i elbil.
Har man firmabil og vælger elbil får man en skattelettelse på 700 kr. pr måned - til gengæld får man en skattestigning på 1.400 kr. hvis man vælger plug-in. Pendler man 45 km pr dag og lader gratis på arbejdet sparer man ca. 500 kr. pr måned. Det kan mærkes og vil have effekt. https://t.co/GIdDodxZna
— Søren Jakobsen (@SrenJakobsen2) June 28, 2022
Flere penge til ladestandere
Samtidig har partierne bag den nye aftale fokus på offentlige ladestandere i den nye aftale, og afsætter penge til et videnscenter for ladestandere, samt en pulje på 92,5 mio. kr. i perioden 2023-2025 til medfinansiering af ladestandere i boligforeninger.
Puljen på de knap 100 millioner kroner kan søges af almene boligafdelinger og andelsboligforeninger, og der afsættes 80 pct. af puljens midler til almene boligafdelinger og 20 pct. til andelsforeninger inden for et givent år.
