Regeringen og støttepartier fastholder rabat på udskældte hybridbiler

3 kommentarer.  Hop til debatten
plug-in hybrid, opladning
Illustration: Tong Patong/Bigstock.
Partierne bag elbilaftalen fra 2020 er blevet enige om at fastholde skatterabatten på plug-in hybridbiler. Til gengæld vil partierne gøre det mere attraktivt at vælge elbiler som firmabiler. 
29. juni kl. 10:23
errorÆldre end 30 dage

Bilerne udleder mere CO2, end de må for at blive betragtet som grønne, og der er i det hele taget ingen klimahensyn, der taler for at fastholde lave afgifter på de opladelige hybridbiler, også kendt som plug-in hybridbiler.

Det har vi på MobilityTech beskrevet af flere omgange. 

Alligevel vil regeringen og de øvrige partier bag den store elbilaftale fra december 2020 holde fast i de rabatter på køb af plug-in hybridbiler, de selvsamme partier blev enige om dengang.

Det fremgår af en ny politisk aftale, som blev offentliggjort onsdag.

Remote video URL

Til gengæld skal det være mindre attraktivt at vælge de kontroversielle biler som firmabiler.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kører man således i en plug-in hybridbil og har såkaldt fri bil, vil "skatteregningen" ifølge Skatteministeriet blive lidt større fra 2023 og frem. Samtidig sættes beskatningsgrundlaget ned for de firmabilister, der kører i elbiler, lyder det i den nye aftale, hvor der samtidig afsættes flere penge til ladestandere. 

»Med aftalen gør vi det mere attraktivt at køre i elbil for firmabilisterne. Det er en klog justering af aftalen om grøn vejtransport, som kommer i takt med, at vi bliver klogere på brugen af de forskellige biltyper. Samtidig glæder jeg mig over, at det nu bliver billigere for arbejdspladserne at stille opladning til rådighed for medarbejderne, uanset om man har en firmabil eller ej,« siger skatteminister Jeppe Bruus i en pressemeddelelse.

Såvel regeringen som støttepartierne Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten lægger navn til den nye aftale, selvom støttepartierne tidligere har givet udtryk for, at der var behov for at justere aftalen fra 2020 set i lyset af den viden om hybridbilernes brændstofforbrug, som vi omtalte i januar.

Vil sætte skub i el-firmabiler

Med elbilaftalen i 2020, hvor partierne lagde sig fast på den nuværende beskatning af elbiler og de opladelige hybridbiler, blev der aftalt en såkaldt justering af beskatningen af fri bil, så miljøtillægget vægtes højere og anskaffelsesprisen mindre. 

I den seneste aftaletekst hedder det, at politikerne, for “at sætte yderligere skub i udbredelsen af el-firmabiler”, er enige om at give et fradrag i beskatningsgrundlaget for elbiler, der af arbejdsgiveren stilles frit til rådighed for medarbejderen, på 15.000 kroner. Fradraget gælder alle nulemissionsbiler, og altså ikke hybridbiler. 

Til gengæld får hybridbilerne et tillæg i beskatningsgrundlaget på 30.000 kroner.

Fradraget for elbiler og tillægget for plug-in hybridbiler er tidsbegrænset og gælder i perioden 2023-2026. 

Derudover er det aftalt at skattefritage værdien af arbejdsgiverbetalt el til opladning på arbejdspladsen. Dermed vil medarbejdere skattefrit kunne tilbydes opladning af deres private bil på arbejdspladsen.

Analysechef i brancheorganisationen Dansk e-Mobilitet Søren Jakobsen skriver på Twitter, at aftalen må forventes at gøre det mere attraktivt at køre i elbil.

Remote video URL

Flere penge til ladestandere

Samtidig har partierne bag den nye aftale fokus på offentlige ladestandere i den nye aftale, og afsætter penge til et videnscenter for ladestandere, samt en pulje på 92,5 mio. kr. i perioden 2023-2025 til medfinansiering af ladestandere i boligforeninger. 

Puljen på de knap 100 millioner kroner kan søges af almene boligafdelinger og andelsboligforeninger, og der afsættes 80 pct. af puljens midler til almene boligafdelinger og 20 pct. til andelsforeninger inden for et givent år.

3 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
29. juni kl. 13:17

Jeg synes det er fair nok at det i hvert fald i en overgangsperiode er relativt atraktivt at vælge plugin hybrid. Man kan jo netop også betragte den som en overgangsbil indtil el-bilerne bliver markant bedre og der bliver mere at vælge imellem, så man kan få alle biltyper, som el-biler med lang rækkevidde. Og en plugin hybrid bil kan sagtens køres miljøvenligt. Min ligger på et sted mellem 45 og 50 km/l i total gennemsnit. Det kræver selvfølgeligt at en stor del af kilometerne køres indenfor batteriets rækkevidde. Men det vil nok også kunne være tilfældet for langt de fleste.

3
30. juni kl. 09:39

"Min ligger på et sted mellem 45 og 50 km/l i total gennemsnit. Det kræver selvfølgeligt at en stor del af kilometerne køres indenfor batteriets rækkevidde. Men det vil nok også kunne være tilfældet for langt de fleste".
Hvis du og de fleste andre har et kørselsbehov som for "langt de fleste" overvejende kan dækkes af rækkevidden af et (lille) batteri i en hybrid, så dækkes det da helt klart i endnu højee grad af enhver elbil på markedet, uanset rækkevidde (som typisk er 5-10 gange så stort som rækkevidden på batteri i en hybrid). Desuden kan man undre sig over at mere end 4 ud af 5 biler solgt i Norge er rene elbiler, på trods af at Norge både har en mere udfordrende geografi og koldere vintre. Det stemmer ikke rigtigt overens med hverken at der ikke skulle være et rimeligt udbud af elbiler, at elbiler ikke er "færdigudviklede" endnu, eller at rækkevidden generelt er et problem. Jeg kan tilføje at jeg selv har kørt elbil i snart 4 år. Vi har en Nissan Leaf fra 2018 som har en rækkevidde der ligger i den lave ende i forhold til de elbiler der sælges i dag. Vi har hvad jeg formoder er et rimeligt typisk transportbehov: groft sagt 70-100 km t/r til arbejde hver dag, samt lidt besøg hos familien på Ærø et par gange om året (vi bor på Nordsjælland). I det daglige anvender vi aldrig offentlige ladestandere, men lader altid hjemme. På de "lange" ture til familien lader vi max. 10 gange om året på offentlige ladestandere. Havde vi købt elbil i dag, med den rækkevidde bilerne i dag typisk har, så ville vi næppe anvende offentlige ladestandere mere end 2-3 gange om året. Så jeg vil påstå at rækkevidden af elbiler i dag er fuldt tilstrækkelig for minimum 90% af befolkningen. Hertil kommer at det er betydeligt billigere at køre elbil end at køre fossilbil - det skader bestemt heller ikke (vægtafgift ca. 660 kr/år, kasko: ca. 3000 kr/år, el: 3500-4000 kWh/25000 km pr. år - eller ca. 1/3 af hvad den tilsvarende benzin ville koste os). Og ud over de årlige eftersyn, er den eneste udgift vi indtil videre har haft skift af vinduesviskere én gang. Jeg kan ofgså tilføje at ingen af dem jeg kender der ejer en elbil har fortrudt deres køb - tværtimod faktisk. Så historierne om at elbiler ikke er rigtig klar til brug, vil jeg påstå er en myte som desværre syntes at være meget udbredt særligt blandt danskere som ikke køre elbil.

2
29. juni kl. 15:47

Ja hvorfor dog ændre en politisk beslutning, når nu så mange er glade for en afgiftslettelse der er lavet på falske forudsætninger. Men det har vi jo vidst i flere år, og ingen skelnen imellem hybridbiler der ikke engang kan få varme i bilen uden motoren startes, eller den afgiftsnedsættelse på storeffekt biler, helt op til milijøbomben Porsche Panamera, der jo fik en reduktion på intet mindre end 700.000kr i afgift ved årsskiftet. Jo det skal jo koste skatteydernes penge at få de "væsentlige" reduktioner, og så kan nogle af dem, jo ligeså godt nyde godt af det imens.