Rapport: Første del af københavnsk metro ender med et dundrende underskud

3. marts kl. 05:091
Rapport: Første del af københavnsk metro ender med et dundrende underskud
Illustration: Metroselskabet/Peter Sørensen.
Samfundet taber over 50 år 30 milliarder kroner på tilblivelsen af den første del af den københavnske metro, viser rapport.

Der har været betydelige omkostninger for det offentlige til bl.a. at anlægge metrolinjerne M1 og M2, der åbnede i 2002, og efterfølgende drive og vedligeholde dem. 

Sådan lyder det i en rapport, som er udarbejdet af Incentive og MOE|Tetraplan for Transportministeriet og Metroselskabet

Læs hele artiklen

MobilityTech er målrettet professionelle, der arbejder med transport- og trafikløsninger.

Få 3 ugers gratis prøveabonnement. Betalingskort er ikke påkrævet, og du bliver ikke flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
1 kommentar.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
3. marts kl. 17:16

Der overflyttes også rigtig mange cyklister til metroen - det fremgår ikke om tabet ved mindre cykling (sundhed) er indregnet...? Metroen flytter overvejende buspassagerer og cyklister ned under jorden og frigør mere plads til biler ovenover - det er godt nok en dyr måde at skaffe bilerne mere plads...!