Rapport fælder hård dom over lademarkedet for elbiler: Ladeoperatørers all inclusive-abonnementer skal forbydes
Halvandet år efter at arbejdet blev sat i gang er Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen nu klar med sin længe ventede rapport om konkurrencesituationen på markedet for opladning af elbiler.
I rapporten ‘Konkurrencen på markedet for opladning af elbiler’, som MobilityTech er i besiddelse af, tegnes der et billede af et umodent og ikke “specielt velfungerende marked”.
»Koncentrationen i markedet er således høj, også når den sammenlignes med andre lande, og det er dyrt og besværligt for forbrugerne at vælge mellem forskellige udbydere. Markedet er desuden svært at gennemskue for forbrugerne, som i begrænset omfang afsøger markedet og sjældent skifter udbyder,« lyder det i rapportens indledning.
Styrelsen kommer derfor med en række anbefalinger til, hvordan konkurrencen kan forbedres.
Slut med alt inkluderet
Særligt bemærkelsesværdigt er det, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen går til frontalangreb på et af de store ladeoperatørers kerneprodukter, det såkaldte all inclusive-abonnement. Denne type abonnement, der giver adgang til opladning både hjemme og ude, bør ifølge styrelsen forbydes.
»Det anbefales, at der indføres et midlertidigt forbud mod bundling af ydelser på hjemme- og udeopladning. Ydelser til hjemme- og udeopladning skal således sælges hver for sig, mens prisen på hjemmeopladning ikke må afhænge af, om forbrugeren er kunde hos aktøren på udeopladning og omvendt,« lyder det i rapporten, som har været i høring.
Problemet med denne type produkter, hvor ejeren af en elbil køber et abonnement, hvor der betales for opladning via ladeoperatørens ladeboks i egen carport og på ladeoperatørens offentligt tilgængelige ladepunkter er ifølge rapporten blandt andet, at det bliver nødvendigt for en ladeoperatør at tilbyde et stort offentligt tilgængeligt ladenetværk for at “være attraktiv for de forbrugere, der efterspørger hjemmeopladning og udeopladning”.
Bundlingen medfører således, at store udbydere kan udnytte sin markedsmagt på udeopladning til at tilbyde et mere attraktivt produkt på hjemmeopladning. Samtidig vil de høje omkostninger, som i dag er forbundet med at skifte operatør, på hjemmeopladning, både virke indlåsende på forbrugeren i forhold til hjemmeopladning og udeopladning, lyder det.
Anbefalingen om et forbud vil ifølge rapporten gøre det lettere at sammenligne priser på tværs af udbydere og lettere at gennemskue, hvad det koster at køre bil.
»Ved kun at tillade at priserne for opladning af elbiler skal være per kWh, vil markedet i højere grad minde om benzin- og dieselmarkedet. Priserne på markedet vil dermed blive lettere for forbrugerne at forstå, da 81 pct. af el- og hybridbillisterne, og 90 pct. af benzin- og dieselbillisterne synes, at priserne på opladning er sværere at gennemskue end benzin-/dieselpriserne. Et forbud mod bundling af ydelser på hjemme- og udeopladning kan gøre det mindre attraktivt at tilbyde abonnementer, når udbyderne ikke kan anvende deres markedsmagt på udeopladning til at opnå en fordel på markedet for hjemmeopladning,« hedder det i den knap 150 sider lange rapport.
Analysen bygger ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på en række datakilder, herunder dataforespørgsel hos ladeoperatørerne samt forbrugerundersøgelser.
Der har derudover været afholdt flere møder med en række af markedets aktører og interessenter, og der har været dialog med og erfaringsindsamling fra andre lande, lyder det i rapporten, hvor styrelsen selv kalder “nogle anbefalinger” af sine anbefalinger for “forholdsvis markante”.
»De vil ved gennemførelse føre til en ændring af den praksis, der kendes flere steder på dagens marked. Konkurrencerådet mener, at disse anbefalinger er nødvendige for at sikre et sundt og velfungerende marked«.
FDM: Tidligt at tale om et decideret forbud
Hos de organisationer, der repræsenterer henholdsvis bilejerne og bilimportørerne, FDM og De Danske Bilimportører, hilses analysen fra konkurrencemyndighederne velkommen.
Hos FDM kalder man det for en “grundig analyse af et marked som er ekstremt komplekst”, og forventningen hos FDM er, at analysen vil kunne blive en såkaldt grundsten i en fremadrettet diskussion om at få et mere velfungerende lademarked i Danmark.
De Danske Bilimportører har overfor styrelsen meddelt sin støtte til samtlige af analysens anbefalinger og fremhæver især anbefalingen om at indføre et forbud mod bundlingprodukter af ydelser på hjemme- og udeopladning, som ganske vist ifølge rapporten skal være midlertidigt.
»Vi deler ønsket om at styrke konkurrencen på dette område. Udover at bidrage til en bedre prisdannelse, mener vi også, at forslaget vil udgøre en væsentlig praktisk forbedring for forbrugerne, ligesom det vil føre til en bedre udnyttelse af den infrastruktur, der er etableret – i mange tilfælde på offentlige arealer med offentlig støtte,« lyder det fra bilimportørerne.
»Vi repræsenterer en række virksomheder, som er meget optagede af at få elbilerne hurtigt ud på vejene, til gavn for den grønne omstilling. Så når rapporten her viser, at markedet er usundt, og nogle forbrugere ser det som værende så uigennemskueligt, at de fravælger elbilerne, så er vi nødt til at reagere,« siger direktør for De Danske Bilimportører Mads Rørvig.
I FDM deler man til gengæld ikke et ønske om at forbyde den såkaldte bundling af produkterne til hjemme- og udeopladning, Mange forbrugere vælger således helt bevidst, og med åbne øjne, ladeløsninger, hvor der ikke er prisen, men trygheden og produktsammensætningen, der er i centrum, siger chefkonsulent hos FDM Ilyas Dogru.
For med de produkter vil det ofte stadig være billigere for forbrugeren, når der sammenlignes med at gå fra en benzin- eller dieselbil.
Det er samtidig FDM’s vurdering, at der ikke er opstået en situation i markedet, hvor den dominerende markedsposition udnyttes til at sikre høje priser på hverken det bundlede produkt eller ad hoc-opladningen, siger Ilyas Dogru.
»Prisen på sidstnævnte er i dag faktisk konkurrencedygtigt. Derfor mener FDM, at det er tidligt at tale om et decideret forbud på et marked, som er i hastig udvikling. Et decideret forbud kan være et meget vidtgående instrument og vil ikke nødvendigvis være en fordel for forbrugerne her og nu,« siger han.
Konkurrencemyndighederne bør i stedet i samarbejde med eksempelvis skattemyndighederne gribe fat om roden af problemet, som ifølge FDM er refusionen af elafgift, skifteomkostningerne og de manglende standardiserede præsentationer af den samlede, månedlige omkostning ved at lade, som det eksempelvis kendes fra mobilabonnementer eller el-aftaler med angivelser af mindstepris i seks måneder.
Lyt Transformator, der gennemgår, hvor uigennemskueligt det for nye elbilejere kan være at finde den optimale opladeløsning:
Se alle anbefalinger her:
1 Anbefalinger om refusion af elafgift, øget prisgennemsigtighed og reducering af skifteomkostninger
1.1 Anbefaling 1: Regel om reduceret elafgift skal erstatte refusionen af elafgiften. Det anbefales, at det indføres, at husstande, hvor der bor en registreret ejer af en elbil, betaler en reduceret elafgift på alt elforbrug over 4.000 kWh årligt. Der findes i dag en tilsvarende regel for boliger, der er opvarmede med elvarme.
1.2 Anbefaling 2: Muligheden for refusionen af momsen på elafgiften skal ligestilles med muligheden ved andre ydelser af refusion af elafgift. Det anbefales, at ordningen om refusion af elafgift justeres, så de relativt billigere serviceaftaler kan give refusion for både afgift samt moms på afgiften, sådan som det er tilfældet for de relativt dyrere abonnementsaftaler. Det vil sige, at det indskærpes i reglerne, at muligheden for refusion omfatter både afgiften samt moms på afgiften uanset serviceaftalens pris. Denne anbefaling er kun relevant hvis anbefaling 1 ikke gennemføres.
1.3 Anbefaling 3: Mulighederne for at sammenligne priser på hjemmeopladningsaftaler skal forbedres. Det anbefales, at der udvikles en standardiseret måde, hvorpå udbyderne kan udregne og præsentere en samlet, månedlig omkostning, som forskellige typer af elbilsejere kan forvente at betale for den tilbudte opladningsløsning. Dette skal gøre det nemmere for forbrugeren at sammenligne priser på tværs af udbydere og løsninger. Denne løsning bør udarbejdes i samarbejde med relevante markedsaktører, herunder repræsentanter for både forbrugere og udbydere på markedet.
1.4 Anbefaling 4: Bedre mulighed for at beholde sin ladeboks, når der skiftes udbyder af serviceaftaler. Det anbefales, at forbrugere får bedre mulighed for at beholde deres ladeboks, når de skifter udbyder af serviceaftaler. Anbefalingen kan enten implementeres ved, at det reguleres, at forbrugere med funktionsdygtige ladebokse kan medtage disse ved et skift af udbyder, eller ved at branchen selv sikrer, at forbrugerne får bedre mulighed for at medtage funktionsdygtige ladebokse ved skift af udbyder. Det anbefales desuden, at forbrugere, der har lejet en ladeboks, skal have mulighed for at frikøbe deres ladeboks til en rimelig pris, hvis de vil udtræde af en sådan abonnementsaftale.
2 Anbefalinger til at sikre et samlet ladenetværk
2.1 Anbefaling 5: Forbud mod bundtling af ydelser på hjemme- og udeopladning. Det anbefales, at der indføres et midlertidigt forbud mod bundling af ydelser på hjemme- og udeopladning. Ydelser til hjemme- og udeopladning skal således sælges hver for sig, mens prisen på hjemmeopladning ikke må afhænge af, om forbrugeren er kunde hos aktøren på udeopladning og omvendt.
2.2 Anbefaling 6: Der skal være pligt til løbende at stille opdateret information om ladestanderes placering, pris, tilgængelighed og driftsstatus til rådighed. Det anbefales, at alle udbydere af opladning på offentligt tilgængelige ladestandere pålægges at stille opdateret og let tilgængelig information om den enkelte ladestanders placering, pris, tilgængelighed og driftsstatus til rådighed.
2.3 Anbefaling 7: Det skal altid være muligt at betale med betalingskort på offentligt tilgængelige ladestandere. Det anbefales, at § 7 i lov om infrastruktur for alternative drivmidler til transport ændres således, at undtagelsen i § 7, stk. 2 forsvinder. Det medfører, at alle offentligt tilgængelige ladepunkter, der er beliggende på et offentligt areal eller har modtaget offentligt tilskud, skal acceptere betaling via en betalingskortlæser, uanset om deres effekt er over eller under 50 kW.
3 Anbefalinger til at sikre hensyn til konkurrencen ved offentlige udbud
3.1 Anbefaling 8: Der skal være mindst to forskellige udbydere i hvert lokalområde. Det anbefales, at kommunerne ved hjælp af deres udbud sikrer, at der er en velfungerende lokal konkurrence. Dette kan fx sikres ved, at der er ladestandere fra mindst to forskellige udbydere i hvert lokalområde. Det anbefales således, at kommunerne i deres udbud sikrer en velfungerende konkurrence fremfor at prisregulere.
3.2 Anbefaling 9: Fremover skal mindst to ladeoperatører tilbydes mulighed for at opsætte ladestandere på samme rasteplads langs motorvejene. Det anbefales, at der ved udbud om koncessionsaftaler i forbindelse med tildeling af retten til at opsætte ladestandere langs det statslige vejnet tages højde for den efterfølgende konkurrence, således at mindst to forskellige ladeoperatører skal have mulighed for at sælge opladning ved samme rasteplads.
Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
