Professor taler for enklere forhold: Dårlig organisering af den kollektive trafik kan ses på punktligheden

jernbane
Illustration: GesturGis/Bigstock.
Det påvirker punktligheden i togtrafikken, at ansvarsfordelingen i den kollektive trafik er så kompliceret, som den er i Danmark, mener DTU-professor. 
22. juni kl. 05:21

Den har været, og er, en dyr fornøjelse at bygge. Til gengæld kan Københavns Metro prale af en imponerende høj driftsstabilitet for sine førerløse tog.

Sidste år lå den på 99,3 procent. Det vil sige, at så godt som alle planlagte afgange blev gennemført som planlagt, hvilket er højere end målsætningen på 98 procent.

Og selvom vi næppe kan eller skal bygge metroer over hele landet, er der alligevel noget at lære af metroens succes, mener professor ved DTU Transport Otto Anker Nielsen.

Metroen er nemlig et eksempel på organisering i den kollektive trafik, hvor der er placeret et ‘entydigt’ ansvar for, at passagererne får, hvad de er blevet lovet. Økonomien er afhængig af, at der er tilfredse kunder i butikken. 

Det samme kan man ifølge Otto Anker Nielsen sige om selskabet Lokaltog, der driver ti jernbanestrækninger på Sjælland og Lolland-Falster.

Lokaltog kan bryste sig af en punktlighed på mellem 94 og 99 procent.

 

Et andet fokus

 

Det kan være vanskeligt at pege præcis på, hvorfor ansvarsforholdet påvirker punktligheden og passagertilfredsheden. Men tallene viser, at det er tilfældet, siger Otto Anker Nielsen.

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er målrettet professionelle, der arbejder med transport- og trafikløsninger. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger