Professor angriber metroens forældre: »De burde holdes ansvarlige«

Perrondørene på Metroens stationer over jorden har siden 2015 sikret en mere stabil metrodrift.
Illustration: Pelle Rink/Metroselskabet. Se større version
Når metroen allerede er for lille, skyldes det, at Metroselskabets ledelse snød på vægten i 1990’erne, lyder anklagen fra ekspert i megaprojekter.
Indblik17. september 2020 kl. 11:05
errorÆldre end 30 dage

Danskerne blev lovet en metro med plads til mange flere, end den kører med i dag, da Ørestadsselskabet i 1990’erne fik tilladelse til at gå i gang.

Når den alligevel er ved at blive for lille, skyldes det, at den daværende ledelse skar hjørner og leverede en mindre metro, end den havde forpligtet sig til, fordi budgettet stak af.

Sådan lyder anklagen fra Bent Flyvbjerg, professor ved Oxford University og internationalt anerkendt ekspert i mega-projekter, der har forsket i metroens tilblivelse.

»Det har helt unødvendigt kostet skatteborgerne rigtig mange milliarder af spildte kroner og vil fortsætte med at gøre det i år fremover, at de byggede en dyr metro, som er designet til at være for lille fra starten,« siger Bent Flyvbjerg.

Han mener, at de resterende medlemmer af Ørestadsselskabets topledelse bør stilles til regnskab: tidligere direktør og tidligere overborgmester i København Jens Kramer Mikkelsen og Anne-Grethe Foss, som nu er del af direktørgruppen for metroen.

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i den videnskabelige debat.