Metro Cityringen er anlagt som et selvstændigt metrosystem uden sporforbindelse til den eksisterende metro. Cityringen kræver derfor et særskilt kontrol- og vedligeholdelsescenter, der kan styre og vedligeholde de førerløse metrotoge samt driften af de enkelte stationer. Centeret er placeret på en ca. 10 ha stor grund ved Vasbygade, der tidligere har været brugt til containerterminal.
Metro Cityringen er anlagt som et selvstændigt metrosystem uden sporforbindelse til den eksisterende metro. Cityringen kræver derfor et særskilt kontrol- og vedligeholdelsescenter, der kan styre og vedligeholde de førerløse metrotoge samt driften af de enkelte stationer. Centeret er placeret på en ca. 10 ha stor grund ved Vasbygade, der tidligere har været brugt til containerterminal.

Foto : Christian Rantorp

Prisstigning ventes at få fire millioner passagerer til at fravælge metroen

Prisen for at køre med Københavns førerløse metro stiger i næste måned, når Cityringen åbner. Og det vil få mange passagerer til at fravælge metroen, viser notat fra Metroselskabet.
Det bliver dyrere og mere besværligt at rejse med Københavns Metro, når Cityringen åbner. Og det vil få mange til at vælge metroen fra, når de rejser med kollektiv trafik, viser notat fra Metroselskabet. I 2025 forventer Metroselskabet knap fire millioner færre rejser som følge af det såkaldte kvalitetstillæg, som den kommende prisstigning bliver kaldt.
Vil du have fuld adgang til MobilityTech?

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.