Pressede kommuner får svært ved at levere nok ladestandere inden 2025

Ladestander
Illustration: Christian Grunert Rantorp. Se større version
Kommunerne kan i år søge støtte til etablering af ladestandere. Men bureaukrati risikerer at spænde ben for, at de værdigt trængende kommuner kan få glæde af pengene.
10. januar kl. 05:08

Salget af de opladelige biler går strygende i Danmark. Men spørgsmålet er, om den vitale ladeinfrastruktur til bilerne følger med i samme tempo.  

Problemet er, at det blandt andet er op til kommunerne at sikre, at der er nok offentligt tilgængelige stikkontakter til bilerne. 

Og problemet er ikke, at kommunerne ikke vil sætte dem op, eller at de ikke vil betale for dem. Problemet er snarere, at bureaukrati lige nu risikerer at spænde ben for, at kommunerne kan få held med deres grønne ambitioner - i tide.

Offentligt tilgængelig ladeinfrastruktur i kommunerne vil mange steder kræve offentlig støtte. Det er nemlig langtfra alle steder, at der er elbiler nok til, at operatørerne kan se en forretning i at sætte standere op for egen regning, som ellers er praksis, når der etableres ladeinfrastruktur i Danmark.

Så kommunen må selv tage affære. Ikke mindst fordi de faktisk også er forpligtet til det af den såkaldte ladestanderbekendtgørelse. 

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i den videnskabelige debat.