Operatør om helt førerløs shuttle-bus: Lav hastighed gør den uinteressant for os

Easymile
Illustration: Easymile. Se større version
De selvkørende shuttle-busser har hidtil haft vanskeligt ved at blive helt førerløse. Men selvom fransk leverandør nu dropper safety driver i et forsøgsprojekt, er dansk operatør ikke imponeret.
1. december 2021 kl. 05:53
errorÆldre end 30 dage

Der er tale om intet mindre end en "milepæl inden for førerløs kørsel", når den franske producent af selvkørende shuttle-busser Easymile for første gang på offentlige veje dropper at have en 'safety driver' om bord på bussen.

Det mener Easymile i hvert fald selv, skriver selskabet i en pressemeddelelse. Dermed er der altså kun passagerer ombord på bussen, når den kører på et campusområde i franske Toulouse, og ikke, som det hidtil har været tilfældet, personale, der står klar til at overtage kørslen manuelt.

Men hos den danske operatør af førerløse køretøjer Holo har direktør Christian Bering Pedersen svært ved at få pulsen op over Easymiles udmelding.

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i den videnskabelige debat.