Offentlig støtte til ladestandere må ikke spænde ben for et spirende kommercielt marked

Når det kommer til ladestandere, bør det offentlige alene udbyde opgaver med at levere hurtigladning inden for bestemte områder, som samlet set binder Danmark sammen, skriver Drivkraft Danmark i dette indlæg.
Brødtekst

Danmark kan sagtens blive et grønt foregangsland - også når det drejer sig om tilgængelighed af ladestandere.

Men det sker bedst, hvis udrulningen af ladestandere sker på en omkostningseffektiv måde, hvor alle aktører får lige konkurrencevilkår. Målet må være et sundt og velfungerende marked – også på langt sigt – til glæde for forbrugerne og samfundsøkonomien. De beslutninger vi træffer i dag, har derfor afgørende betydning for, om vi skal have et sundt marked for el-ladning i fremtiden.

I Drivkraft Danmark har vi set lidt nærmere på de eksisterende forhold, og hvad der skal til for at understøtte et kommercielt marked, når antallet af elbiler stiger de kommende år.

Færre, men hurtigere ladere

En af de store forskelle på benzin- og dieselbiler og elbiler er, at det er muligt for elbiler at lade energi ved hjemmet om natten eller i arbejdstiden på arbejdspladsens parkeringsplads. Her står bilen stille så lang tid, at selv en langsom lader er rigelig.

For de mange, der bor i lejlighed uden adgang til ladestandere, er det dog også nødvendigt at kunne lade på offentlig vej. Her kunne man fristes til at plastre ladestandere på alle offentlige parkeringspladser i byerne, så alle altid kan lade, der hvor de parkerer.

Men det er en dyr og overflødig løsning. Færre, men hurtigere ladere placeret de rigtige steder, vil ofte være et langt bedre alternativ – både for elbilisten og ikke mindst for samfundet, som ellers skal investere i tilslutningen til rigtig mange ladere, som kun lader en del af døgnet.

Hurtigladere er også afgørende for ladning på farten. Her står bilen ofte kun stille kort tid, fordi folk enten skal på indkøb, til fritidsaktiviteter eller simpelthen bare kører langt den dag, og ønsker at komme frem så hurtigt som muligt.

Ladestandere placeres ofte på forkert grundlag i dag

Mindst lige så afgørende for billisterne er placeringen af ladestanderen. Den skal give mening i forhold til forbrugerens aktiviteter.

Hvis man kører langt, giver en placering tæt ved motorvejen mening. Hvis man handler, giver det mening, at ladestanderen står i parkeringsanlægget lige uden for butikken. Den skal ikke være placeret i en sidegade 100 meter fra nærmeste butik. Og det er netop risikoen, hvis ladestanderen skal opstilles på offentlig grund. For det skal den typisk, hvis opgaven er stillet gennem et offentligt udbud.

Det er ekstra problematisk, hvis tilslutningen til ladestandere er sket med enten skattekroner eller med tilskud fra elselskaberne. For dermed risikerer kommercielle aktører, som ofte har en bedre placering, at blive udkonkurreret af statsstøtte i perioden, indtil der kommer nok elbiler til at understøtte flere ladestandere. Så hvis tilslutningen sker med støtte, bør ladeoperatøren betale en lejeomkostning, som svarer til, at ladeoperatøren selv har stået for tilslutningen, så der er lige konkurrencevilkår.

Hvis en butik alligevel vælger at sætte en ladestander op uden offentlig støtte, skal bilisten typisk betale et par kroner mere pr. kw for at holde på privat grund lige uden for butikken. Det vil mange sikkert vælge, når de står med fire fyldte indkøbsposer. Men så får skatteborgerne heller ikke valuta for de skattekroner, der investeres i de offentligt støttede ladestandere. Det er jo heller ikke smart.

Markedet skal i spil for at finde de bedste placeringer

Klimarådet foreslår i forbindelse med offentlige udbud på Vejdirektoratets motorvejsanlæg, at udbuddet enten medfører et tilskud eller en betaling til staten afhængigt af, om placeringen er attraktiv nok til at være kommerciel levedygtig. Der er fornuftigt, fordi placeringen på motorvejen uundgåeligt er en attraktiv placering for bilister på farten, og dermed får staten ladestandere op for færrest mulige skattekroner.

Men princippet kunne udvides til, at det offentlige alene udbyder opgaven med at levere hurtigladning inden for bestemte områder, som samlet set binder Danmark sammen. Så kommer alle de gode placeringer i spil, uanset om de ligger på offentlig eller privat grund. Det giver lige konkurrencevilkår mellem ladeoperatører, uanset om ladestanden er opstillet på offentlig eller privat grund. Det giver langt bedre muligheder for et kommercielt marked for ladestandere. Men det kræver en udogmatisk tilgang til, hvem der ejer grunden, hvor hurtigladerne skal stå.

For den bedste placering for ladning på farten kan både være Vejdirektoratets rasteplads, tankstationen ved en stor indfaldsvej, lige ved storcentret og pladsen midt i byen, hvor der er opstillet så mange hurtigladere, at man som elbilist har gode chancer for at finde en ledig hurtiglader.

Ens vilkår for alle

Et andet område, hvor vi er enige med Klimarådet, er beskatningen af den strøm, som anvendes til at lade elbiler med. Pt. betales der som udgangspunkt kun processtrømsafgift og ikke fuld elafgift, hvis betalingen sker gennem en ladeoperatør. Det er der intet godt argument for. Enten bør der betales fuld elafgift eller også bør forbrugerne få samme afgiftsrabat som ladeoperatørerne.            

For konsekvensen af forskelsbehandlingen er, at opladning hjemme og opladning på farten bundles i abonnementer, hvor der ikke skeles til det konkrete forbrug. Det er ikke fordrende for hverken anvendelsen af strøm eller konkurrencen på lademarkedet. Abonnementer kan være fornuftige, hvis de rent faktisk efterspørges af forbrugerne i et konkurrencepræget marked. Men de skal ikke anvendes til at misbruge en dominerende position og dermed holder konkurrenter ude til skade for prissætningen på lademarkedet.

Det har også den uheldige konsekvens, at elbilister bliver præsenteret for meget forskellige priser, hvis de overhovedet kan få lov til at betale for opladningen. Derfor foreslår Drivkraft Danmark, at der i offentlige udbud skal være krav om fri adgang for alle elbilister, tydelige priser og nemme betalingsløsninger.   

På samme måde er det afgørende for konkurrencen, at der er klare og helt ensartede regler for alle ladeoperatører, hvis elnetselskaberne skal stå for nettilslutningen. Det kræver for eksempel en entydig adskillelse mellem netselskabernes økonomi, som betales af alle elkunder i området, og kommercielle ladeoperatører indenfor samme koncern.

Offentlig støtte skal fremskynde - ikke ødelægge markedet

Offentlig støtte er en nødvendighed, hvis man ønsker at udrulle en ladeinfrastruktur før antallet af elbiler reelt kan understøtte det. Men her er det afgørende, at politikerne tænker sig rigtig godt om, så de med støtten ikke kommer til at spænde ben for et spirende kommercielt marked for ladning af elbiler, der ellers ville kunne stå på egne ben.

Det er ikke omkostningseffektivt at give statsstøtte til ladestandere, der placeres uhensigtsmæssigt i forhold til den eksisterende infrastruktur. Det samme gælder for afgiftsrabatter til ladeoperatører, som kan afskærme konkurrencen for opladning i det offentlige rum i form af abonnementer. Målet for støtten må være at fremskynde en ladeinfrastruktur, hvor gode placeringer og service kommer i spil. For det er nu, at grobunden skal lægges for en forhåbentlig udbredt og kommerciel baseret infrastruktur for opladning på farten.