I en Tesla Model 3 benyttes en scroll-knap på højre side af rattet for at justere sikkerhedsafstanden, når den adaptive fartpilot er aktiveret. Laveste niveau er 1, og det højeste er 7. Hvert niveau svarer til, hvor mange sekunder det vil tage før bilen, med sin nuværende placering, rammer kofangeren på bilen foran.
I en Tesla Model 3 benyttes en scroll-knap på højre side af rattet for at justere sikkerhedsafstanden, når den adaptive fartpilot er aktiveret. Laveste niveau er 1, og det højeste er 7. Hvert niveau svarer til, hvor mange sekunder det vil tage før bilen, med sin nuværende placering, rammer kofangeren på bilen foran.

Foto : TierneyMJ/Bigstock

Nyt studie: Adaptive fartpiloter kan øge trængslen

Det er bekvemt, når moderne biler selv styrer speeder og bremse. Men teknologien kan gøre ondt værre, viser nyt dansk studie.
Vi har hørt det før: Selvkørende biler er ikke nødvendigvis løsningen på vores trængselsproblemer. 
Vil du have fuld adgang til MobilityTech?

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.

Fakta om adaptive fartpiloter:
  • ACC står for Adaptive Cruise Control. Det referer til førerassistentsystemer i moderne personbiler, som med hjælp fra en radar i fronten af bilen selv kan holde afstanden til forankørende biler ved at styre bilens speeder og bremse.

  • American Automobile Association (AAA) har undersøgt 34 bilmærker for modelåret 2018 og fundet, hvad der bliver kaldt “et forvirrende morads af forskellige vilkår for disse førerassistentsystemer”. Ifølge AAA tilbyder mere end 92 procent af nye biler på det amerikanske marked som minimum teknologien som ekstraudstyr, mens en automatisk nødbremse er en standardfunktion på mere end 30 procent af de nye bilmodeller.

  • Fra maj 2022 skal en sikkerhedsforanstaltning såsom netop nødbremsesystemer og intelligent fartgrænse genkendelse, Intelligent Speed Assistance (ISA) installeres i nye køretøjer i EU. For ældre personbiler bliver fristen maj 2024.

  • Ifølge AAA er der i hvert fald 20 forskellige navne, der beskriver den samme grundlæggende ACC-funktionalitet, så som “afstandsassistent”, “afstandspilot”, “dynamisk cruise cruise control” og “kamerabaseret cruise control”.

  • Consumer Reports pegede i oktober forrige år på problemet med de mange navne. »Dette er ikke bare et spørgsmål om semantik,« lød det fra organisationen i oktober. »En klar terminologi er kritisk for forbrugernes evne til at træffe en informeret købsbeslutning«.

Fakta om undersøgelsen
  • Med sit foredrag "If we all drew Teslas? On ACC systems and congestion" præsenterede professor Jeppe Rich fra DTU et nyt studie på High Tech Summit i oktober om brugen af adaptive fartpiloter, der tager udgangspunkt i de mest moderne ACC-systemer og deres standardindstillinger på tværs af 16 forskellige bilmærker.

  • Formålet med studiet 'How adaptive cruise control systems may increase congestion: An MFD perspective' har været at sammenligne bilernes sikkerhedsafstand i forhold til modkørende biler med menneskers valg af sikkerhedsafstand. Hvordan påvirker den forskel trafikken?

  • Data er indsamlet i de første to uger (kun mandag-torsdag) af september 2019 og tager udgangspunkt i Motorring 3.