Nyt signalsystem spænder ben for dansk godstransport
Elektrificeringen byder i de kommende år på et stigende antal totalspærringer på jernbanen i forbindelse med sporarbejde, ligesom overgangen fra det analoge ATC-signalsystem til det digitale ERTMS-system gør lokomotiverne, som danske operatører af jernbanegods anvender, ubrugelige.
Det bekymrer både godsoperatørernes brancheforening og baneekspert:
»Jeg tror desværre ikke, at godset har været tænkt ind i implementeringen af ERMTS fra start. Det er meningen, at det skal blive godt på lang sigt (når ERTMS er færdigudrullet i 2030, red.). Men på den korte bane har det allerede givet en del udfordringer, som desværre ser ud til at fortsætte de kommende år,« fortæller Rasmus Munk Kolind, der er formand i godsoperatørernes brancheorganisation, Dansk Banegods.
Problemerne breder sig med ERTMS
Før påske kunne Ingeniøren fortælle om en godsterminal i Hirtshals, der står tom på syvende år, fordi man endnu ikke har fundet en operatør, der kan køre på strækningen, der var én af de første, der blev udrustet med ERTMS. Og i takt med at udrulningen fortsætter, vil der opstå lignende problemer på andre strækninger.
MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods. Få tilsendt tilbud
