Nyt forsøg med park and ride: Bekæmper det trængsel, eller bliver det bare værre?

Nyt forsøg med park and ride: Bekæmper det trængsel, eller bliver det bare værre?
Illustration: Gudella/Bigstock. Se større version
Trafikselskabet Movia satser på at få flere bilister til at hoppe på toget med det såkaldte parkér og rejs-koncept. Men forskere tvivler på, at det er en god idé at lokke med p-pladser.
Idéer 15. november kl. 05:21

I et forsøg der kører frem til oktober 2022 vil trafikselskabet Movia teste et ‘park and ride’-koncept, som skal få flere til at kombinere kollektiv trafik med cykel eller bil. 

Konceptet, som på dansk kan oversættes til ‘parker-og-rejs’, testes i samarbejde med Lokaltog og Holbæk, Halsnæs, Gribskov og Stevns kommuner samt Region Hovedstaden og Region Sjælland.

Movia oplyser til MobilityTech, at man satser på at få 120 til at teste ordningen, fordelt på 20 deltagere pr. station.

Parkér-og-rejs-konceptet er som sådan ikke nyt, hverken herhjemme eller i udlandet. 

For eksempel skrev Transportministeriet i 2015, at disse anlæg i nogle situationer kunne bidrage til at gøre den kollektive trafik til en mere interessant rejseform. 

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Du har ikke tilladelse til at deltage i debatten. Kontakt support@ing.dk hvis du mener at dette er en fejl.
#1
Frank Jumppanen Andersen
15. november kl. 21:18

Kildedal nævnes som dårlig erfaring - men ved etableringen var det med uregelmæssige s-togs forbindelser. Siden er der fast 10 min drift på Frederikssunds banen - så det kan have ændret sig.

En pointe er at det skal være let for bilisten at komme med et godt fordelingstog, og at toget (metroen) kører tæt nok til at der ikke er ventetid. 10 min drift er nok et minimum for at det er attraktivt. Deter f.eks. nok til at man ikke tænker over s-togs tid mere, da det alligevel er max 10 minutter.. Smme logik skal gælde for park-and-ride anlæg.

...det svarer lidt til da DSB insatte lyntog Kbh - Herning som var i Herning kl 11 og retur kl 14, og så siger det ikke dur... Det var jo ubrugelige tider!!! På samme måde, så skal man jo finde ud af steder hvor P&R giver mening - og ikke hvor der er p-plads til overs... Helst tæt på gode vej-tilslutning - og så tæt på mål-byen at man får maksimalt tidsmæssigt udbytte at bil-delen.

Forslag kunne være: Ørestad st., Vallensbæk, ny station mellem Glostrup & Brøndbyøster, Herlev, Skovbrynet, Mosehusene, Klampenborg

Forsiden
Forskere: Heller ikke hybridbiler fra BMW i Danmark lever op til grønt stempel

Forskere: Heller ikke hybridbiler fra BMW i Danmark lever op til grønt stempel

Over 60 procent af de danske BMW-ejere lader deres plug-in hybridbiler dagligt, lød det fredag fra BMW. Men bilernes strømforbrug indikerer, at de ikke er grønne i praksis.
København har brug for flere letbaner

København har brug for flere letbaner

Der er plads til flere letbaner, der kan supplere og understøtte Københavns Metro og Hovedstadens Letbane, lyder det fra Helge Bay og Niels Wellendorf fra foreningen Letbaner.dk.
1 Synspunkt af Helge Bay og Niels Wellendorf
En ladeplads er ikke en parkeringsplads

En ladeplads er ikke en parkeringsplads

Ladepladser bliver i højere grad brugt som parkeringspladser og gør det sværere for hybrid- og elbilister at få mulighed for at oplade deres bil. Det kan blive til en afskrækkende faktor for bilister, når de står med overvejelserne om at få sig en hybrid- eller elbil, skriver Dennis Lange, chefkonsulent i FDM.
Synspunkt af Dennis Lange

Seneste debat

Pladsmangel koster ladestandere i Aalborg: Transformatorstationer vil fylde for meget

Pladsmangel koster ladestandere i Aalborg: Transformatorstationer vil fylde for meget

I Aalborg må kommunen opgive at få to ladestandere sat op, da det vil kræve nye, “kæmpe transformatorstationer” på flere af byens mest attraktive lokaliteter.
Interview
Nyt forsøg med park and ride: Bekæmper det trængsel, eller bliver det bare værre?

Nyt forsøg med park and ride: Bekæmper det trængsel, eller bliver det bare værre?

Trafikselskabet Movia satser på at få flere bilister til at hoppe på toget med det såkaldte parkér og rejs-koncept. Men forskere tvivler på, at det er en god idé at lokke med p-pladser.
1 Idéer