Nyt forsøg med park and ride: Bekæmper det trængsel, eller bliver det bare værre?

Parkering, p-plads
Illustration: Gudella/Bigstock.
Trafikselskabet Movia satser på at få flere bilister til at hoppe på toget med det såkaldte parkér og rejs-koncept. Men forskere tvivler på, at det er en god idé at lokke med p-pladser.
Idéer15. november 2021 kl. 05:21
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

I et forsøg der kører frem til oktober 2022 vil trafikselskabet Movia teste et ‘park and ride’-koncept, som skal få flere til at kombinere kollektiv trafik med cykel eller bil. 

Konceptet, som på dansk kan oversættes til ‘parker-og-rejs’, testes i samarbejde med Lokaltog og Holbæk, Halsnæs, Gribskov og Stevns kommuner samt Region Hovedstaden og Region Sjælland.

Movia oplyser til MobilityTech, at man satser på at få 120 til at teste ordningen, fordelt på 20 deltagere pr. station.

Parkér-og-rejs-konceptet er som sådan ikke nyt, hverken herhjemme eller i udlandet. 

For eksempel skrev Transportministeriet i 2015, at disse anlæg i nogle situationer kunne bidrage til at gøre den kollektive trafik til en mere interessant rejseform. 

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er målrettet professionelle, der arbejder med transport- og trafikløsninger. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
15. november 2021 kl. 21:18

Kildedal nævnes som dårlig erfaring - men ved etableringen var det med uregelmæssige s-togs forbindelser. Siden er der fast 10 min drift på Frederikssunds banen - så det kan have ændret sig.

En pointe er at det skal være let for bilisten at komme med et godt fordelingstog, og at toget (metroen) kører tæt nok til at der ikke er ventetid. 10 min drift er nok et minimum for at det er attraktivt. Deter f.eks. nok til at man ikke tænker over s-togs tid mere, da det alligevel er max 10 minutter.. Smme logik skal gælde for park-and-ride anlæg.

...det svarer lidt til da DSB insatte lyntog Kbh - Herning som var i Herning kl 11 og retur kl 14, og så siger det ikke dur... Det var jo ubrugelige tider!!! På samme måde, så skal man jo finde ud af steder hvor P&R giver mening - og ikke hvor der er p-plads til overs... Helst tæt på gode vej-tilslutning - og så tæt på mål-byen at man får maksimalt tidsmæssigt udbytte at bil-delen.

Forslag kunne være: Ørestad st., Vallensbæk, ny station mellem Glostrup & Brøndbyøster, Herlev, Skovbrynet, Mosehusene, Klampenborg