Ny kortlægning afslører skæv fordeling af offentlige ladestandere: Danske byer er dårligt forberedt til elbiler

1 kommentar.  Hop til debatten
Ny kortlægning afslører skæv fordeling af offentlige ladestandere: Danske byer er dårligt forberedt til elbiler
Illustration: Christian Grunert Rantorp. Se større version
Flere danske byer har forsvindende få ladepladser til de tusindvis af etage-beboere, der er afhængige af offentlig ladeinfrastruktur.
27. januar kl. 05:49
errorÆldre end 30 dage

Der er stor forskel på, hvor gode danske kommuner er til sikre offentlig opladning til elbilister, der ikke kan få egen ladestander, fordi de bor i lejlighed.

Det viser en kortlægning af den offentlige ladeinfrastruktur, som MobilityTech har foretaget.

I Rebild Kommune har borgerne adgang til 35 offentlige ladepunkter, og det er mere end rigeligt, da 94 procent af borgerne har mulighed for at lade derhjemme.

Det svarer nemlig til, at blot 57 etage-beboere skal dele ét ladepunkt, når de skal lade deres elbil op ved en offentlig ladestander.

Til sammenligning er der kun tre offentlige ladepunkter i hele Ishøj Kommune, hvor flertallet bor i lejlighed. Det svarer til, at 3969 etage-beboere skal deles om det samme ladepunkt.

Remote video URL

(Her kan du se tal for alle landets kommuner, med få undtagelser. Kortet vises muligvis ikke korrekt, hvis cookies ikke accepteres).

Tallene viser også, at elbilister uden adgang til egen ladestander generelt er ringe stillet i store danske kommuner som Aalborg, Odense og Esbjerg, hvor en relativt stor del af borgerne bor i etagebyggeri.

I Odense skal 1456 dele ét ladepunkt, hvilket er næsten dobbelt så mange som i Aarhus og København.

FDM: Etage-byggeri giver særlig udfordring

Og det er et kæmpe problem, at muligheden for at lade sin elbil i det offentlige rum er så begrænset i et land, hvor en tredjedel bor i etagebyggeri, lyder det fra chefkonsulent i bilejernes forening FDM Ilyas Dogru.

»Hvis du bor i hus og har mulighed for at få din egen ladestander, bør det ikke være et problem at skifte til en elbil. Men bor du i byen, kan det være en kæmpe udfordring«.

En af dem der netop har valgt at droppe købet af elbil på grund af manglen på ladestandere, er Bolette Westh, der arbejder som Project Manager og bor på Østerbro i København.

Hun er endt med at købe en Mini Cooper med benzinmotor, men overvejede samme model i en el-version. Prisen var ikke afskrækkende, men det var til gengæld usikkerheden ved at skulle lade den op.

»Selv i en benzinbil kører du allerede rundt hver dag på Østerbro bare for at få en parkeringsplads. Har du så samtidig et batteri, der skal lades op, vil det være en yderligere stressfaktor, som vi ikke er klar til at leve med i en travl hverdag med to fuldtidsjobs. I hvert fald ikke så længe antallet af ladestandere er så begrænset, som vi oplever, at det er,« siger hun.

Anna Hilden, som er formand for elbilforeningen FDEL, mener, at Ingeniørens overblik bekræfter billedet af, at en del byer og kommuner hænger i bremsen med hensyn til at få etableret ladere, især til de borgere, der er henvist til at bruge de offentlige ladere.

»Det gælder i de store byer, og det gælder i ferieområderne. I FDEL arbejder vi hårdt for, at flere boligforeninger og arbejdspladser kan få sat ladere op - det vil mindske presset på den offentlige ladeinfrastruktur. Og så håber vi, at den næste uddeling af puljemidler til grøn transport kan gå til destinationsladere, specielt i byerne«.

Hun ser også frem til den forventede, nye lovgivning, som skal gøre det muligt for kommunerne selv at etablere ladere. Lovændringen forventes at blive fremsat i år, lød det i oktober fra Transport- og Boligministeriet.

I dag kan kommunerne nemlig blot give tilladelse til de private operatører, der måtte have et ønske om at etablere ladestandere i det offentlige rum for egen regning. Men de kan ikke selv sætte dem op.

Minister: Ingen forhastede konklusioner

Transportminister Benny Engelbrecht (S) er opmærksom på problemet, men ministeren afventer blandt andet at høre fra den såkaldte Eldrup-kommission, der kommer med sine anbefalinger til ladeinfrastruktur inden længe.

Han kalder Ingeniørens opgørelse “interessant”, men advarer mod at drage forhastede konklusioner, blot fordi en kommune ligger relativt højt på listen.

»To kommuner, der ligger relativt højt, Sønderborg og Langeland, kender jeg selv særdeles godt, fordi jeg dels bor i Sønderjylland og dels har sommerhus på Langeland. Og her må jeg som bilist, der selv har behov for opladning, sige, at selv om der er en del offentligt tilgængelig ladeinfrastruktur til stede, så er det ikke ensbetydende med, at det er let at få sin bil ladet. Her mangler ikke mindst, at ladeoperatørerne gør det meget lettere i praksis at roame på tværs af udbydere«.

Læs her, hvad Danmark kan gøre nu for at sikre den fornødne infrastruktur til elbilerne. 

Sådan gjorde vi:

MobilityTech har samlet data om offentlige ladepunkter og antal beboere i etagebyggeri i landets kommuner, da adgang til offentlige ladepunkter er særligt vigtig for elbilejere, der ikke har mulighed for hjemmeopladning.

Data om ladepunkter og deres placering stammer fra Chargex Analytics, der leverer kort, GPS-data og information om lade-infrastruktur i Norden til elbilister gennem tjenesten zapup.eu.

Data om befolkningstal og antal beboere i etageejendomme er hentet fra Danmarks Statistik.

1 kommentar.  Hop til debatten
Debatten
Du har ikke tilladelse til at deltage i debatten. Kontakt support@ing.dk hvis du mener at dette er en fejl.
#1
Anders Jensen
27. januar kl. 09:41

Mange kommuner vil ikke elbiler. Fx Odense, som pt. har 6 (seks) elbilpladser i hele kommunen (KBH har over 800). Når operatørerne søger om 2 elbil-pladser til hver stander, så får de afslag af Odense, som kun vil reservere én plads per stander, selv om der som bekendt er to stik i hver stander. Dette skete sidste gang som ultimo 2020: https://www.odense.dk/politik/dagsordner-og-referater/by-og-kulturudvalget?agendauid=ea0e55dc-ece1-4b6c-a35d-dc22c45c1fcd&presentationuid=ea3e4e5f-4e11-41c0-83d1-1f0259fcf188

Århus er også kendt for ikke at skilte til elbiler og ikke håndhæve parkeringsregler på elbilpladser. Desværre. Så det er lidt mere end at nogle kommuner er 'bedre end andre'. Nogle kommuner/forvaltninger modarbejder aktivt elbiler.

Forsiden