Ny beregning: Tidobling af CO2-afgift rykker ikke ved økonomi i kæmpe vejprojekt

Foto : Vejdirektoratet

Ny beregning: Tidobling af CO2-afgift rykker ikke ved økonomi i kæmpe vejprojekt

Klimabelastningen fra den kommende 3.Limfjordsforbindelse til over syv mia. kroner er så lav, at selv gevaldige CO2-afgifter ikke rykker på rentabiliteten, viser nye beregninger fra Vejdirektoratet. Men regnes anlægsfasen med er det en helt anden sag.
Højere CO2-priser - som Klimarådet og flere eksperter har anbefalet - vil ikke nødvendigvis få økonomien i store vejprojekter til at falde fra hinanden. Og dermed stille projekterne ringere i prioriteringen af, hvilken infrastruktur der skal bygges
Få fuld adgang til MobilityTech?
MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.
Prøv MobilityTech

Få 3 ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement

Klik her

Nævnte firmaer

3. Limfjordsforbindelse

Den 3. limfjordsforbindelse er en ca. 20 km lang 4-sporet motorvej med forbindelse til E45 Nordjyske Motorvej i syd og E39 Hirtshalsmotorvejen i nord.

Motorvejen føres vest om Aalborg og hen over øen Egholm. Motorvejen føres under Limfjordens sydlige løb i en tunnel og over Nørredyb på en lavbro.

Hovedforslaget er estimeret til syv mia. kroner. Et alternativ med en let tilrettet linjeføring står til cirka 200 mio. ekstra.

Der er forventet anlægsstart i 2025 med åbning i 2032.