Ny beregning af togfondsprojekter: Dundrende underskud og negativt CO2-regnskab

5. oktober 2022 kl. 05:001
Ny beregning af togfondsprojekter: Dundrende underskud og negativt CO2-regnskab
Illustration: Bigstock / Fotonen.
Fik du læst på ing.dk: Forligspartier nægter fortsat at droppe togfondsprojekter på trods af, at de står langt ringere i nyeste beregninger.
Artiklen er ældre end 30 dage

Flere år i dvale har ikke gjort projekter i den politiske aftale Togfonden mere attraktive.

Nye jernbaneforbindelser henholdsvis på tværs af Vejle Fjord og mellem Aarhus-forstaden Hasselager og Hovedgård nord for Horsens koster den danske stat mere end ni mia. kroner at opføre.

Men de trafikale gevinster er så ringe, at pengene ikke bliver tjent hjem igen. Langt fra.

Læs hele artiklen

MobilityTech er målrettet professionelle, der arbejder med transport- og trafikløsninger.

Få 3 ugers gratis prøveabonnement. Betalingskort er ikke påkrævet, og du bliver ikke flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
1 kommentar.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
6. oktober 2022 kl. 12:51

»Vi har en kæmpe klimakrise og nu også en energikrise. Derfor bliver vi nødt til at diskutere, hvordan er det, vi skal transportere os i fremtiden. Skal vi fortsætte med at transportere os ved privatbilisme, eller skal flere borgere over i togene. Som tiden er nu, er der stort potentiale for at anvende mere kollektiv transport, og det kræver, at vi har gode kollektive transportløsninger.«

Det er sandt, vi har en kæmpe klimakrise (og har haft det i mange år) og lige nu har vi så også en energikrise.

Men den kollektive trafik bliver tidligst i 2030'erne et alternativ til bilen, hvis nogensinde. Det vi har brug for at vide er, hvad ministeren eller rettere det kommende Folketing, har tænkt sig at gøre ved situationen lige nu.

For at lokke bilisterne over i toget i år 2038 nytter intet på den nuværende klima- og energikrise. Der er det alt for sent!