Nu skal rejsekortet moderniseres: »Det er for stort, komplekst og sårbart til at tage nye og uprøvede teknologier ind«

Passagerer der stiger ind i bus.
Fremtidens kollektive transport kan blive uden plastickort og blå punkter, som vi kender det i dag. Illustration: ukendt. Se større version
Rejsekort-systemet bliver i fremtiden endnu mere digitalt og kan eksempelvis få smartphonen som omdrejningspunkt. Men en ny og moderne løsning skal favne alle borgere – også dem, der slet ikke har en smartphone.
30. juni 2021 kl. 11:50
errorÆldre end 30 dage

»Ding ding«

Lyden af ind – og udcheckning på de blå punkter, der i mere end 10 år har udgjort rygraden i det nuværende Rejsekort-system, har mejslet sig fast i hukommelsen på borgere over hele Danmark.

Men i fremtiden kan de blå punkter og de tilhørende ‘ding'-lyde være fortid. Det kan det blåhvide plastickort i tegnebogen også. Selskabet Rejsekort & Rejseplan er nemlig i disse måneder i dialog med markedets aktører for at få input til, hvordan fremtidens løsning skal se ud.

Virksomheden er nået frem til, at det er på tide at give systemet, der har mere end 10 år på bagen, en teknologisk overhaling.

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i den videnskabelige debat.
settingsDebatindstillinger
#1
Søren Sørensen
5. juli 2021 kl. 09:44

Brug af kontaktløse kreditkort bruges som eksempel på prøvede teknologier. Det er ikke det bedste eksempel. TFL var first mover på at implementere brug af kreditkort til at åbne for gates og betale for kollektiv transport i London. Det var ikke en nem fødsel. mindst samme risiko niveau som rejsekort projektet. Bare det at få risikodeling på plads mellem TFL og Mastercard/VISA var en kæmpe udfordring og fast tema på konferencer en del år. Men enig i, at mobilen er fremtidens platform. Her findes der faktisk landsdækkende check ind check ud systemer i drift. Trafikselskaberne bør i samme ombæring sikre at folk, som ikke har råd til at købe et månedskort i et hug, kan få samme rabatter som andre. Det skal ikke være dyrere at rejse kollektivt fordi du kun kan betale kontant eller købe en billet af gangen. Her er kontobaseret billetsystem med loft på daglig, ugentlig og månedlig rejeseforbrug en farbar vej.