Norsk firma vil gøre det mere trygt at pendle på cykel

Bikely
Produktchef Ole Mathias Samuelsen, marketingchef Ellen Loxley og driftschef Esten Øyen på plads i Bikelys nye kontorer. Illustration: Oskar Hope-Paulsrud. Se større version
I et nyindflyttet kontor på Ranheim i Trondheim arbejder fem personer på at forbedre aflåsningen af cykler. Her fra Trondheim producerer og sælger de alt og er allerede nået ud til 16 norske kommuner.
18. august 2021 kl. 05:00
errorÆldre end 30 dage

Digi.no møder selskabet Bikely i deres nyindfyttede kontorer på Ranheim i Trondheim. De har først lige taget hul på indretningen, så nogle dele af kontoret, som fx værkstedet, er endnu ikke helt færdigt. Frem til maj havde de kontorer hos et selskab, som hjælper iværksættere. Den lille iværksættervirksomhed med fem ansatte fik sin debut på markedet i maj. De er stolte af at komme fra Trondheim.   

Den lille virksomhed producerer et cykelskur, som kan låses ved hjælp af en app. De mener, at det er fremtiden inden for cykelparkering, og at det vil gøre det sværere at få stjålet sin cykel, hvorfor det kan få endnu flere cyklister på vejene. 

Trøndsk produktion 

Bikely gør alt inhouse. Elektronik, mekanik og app-udvikling. Montering og produktion foregår i Trondheim. De har en smule ekstern hjælp til app-udvikling, men det eneste de ikke gør selv, er låseproduktion. Låse får de leveret fra Kina.   

Direktør og grundlægger i Bikely, Hallvar Bergh, siger til Digi.no, at de penge der spares på fragt i Europa, gør det muligt at opretholde produktionen i Norge.

»Vi ved fra konkurrenter, som importerer løsninger fra Europa, at de ender med, at halvdelen af prisen går til fragt,« siger Hallvar Bergh. 

Han fortæller, at det er vigtigt for dem at producere alt i Norge. Selskabet behøver derfor kun at sende cykelskurene den sidste del af vejen, når de skal levere dem. Nu er de også godt på vej til at få produceret printkort i Trøndelag. De bliver klar til efteråret, men Bergh vil ikke afsløre, hvem der skal producere dem.

Hallvar Bergh
Grundlægger og chef i Bikely Hallvar Bergh. Illustration: Bikely. Se større version

Bruger 4G-teknologi

Skurene de producerer, er koblet op til mobilnettet gennem 4G-teknologien NB-IOT. NB-IOT står for Narrowband Internet of Things, og er en kraftfuld teknologi med en lang rækkevidde lavet til små datapakker. Takket være NB-IOT skal de kun bruge strøm til skurene. Og det lave strømforbrug betyder, at alt de behøver, er to AA-batterier i låsen på skuret, og de har en levetid på cirka et år. 

Bikelys software giver virksomheden mulighed for at overvåge batteriets levetid, og hvornår skabene benyttes, og om der er tilbagevendende eller nye kunder. Markedschef i selskabet Ellen Loxley fortæller, at data er en vigtig del af arbejdet. Det lader dem holde øje med, hvornår skurene bliver brugt, og det gør, at de kan vise nye kunder, hvordan skurene benyttes og dermed gøre dem mere attraktive.  

Bergh fortæller, at de kan tilføje yderligere strøm til skuret, hvis kunden ønsker en lademulighed til en elcykel, men det er ikke hensigtsmæssigt at bruge andet end et batteri til låsene.

Enkel teknologi 

Hvordan skurene fungerer, er der en enkel forklaring på. Hvert skur har en lås, og alle låsene har et lille printkort, batteri og simkort.

Når brugeren trykker i appen, sendes der et signal til serveren, som kontakter låsen. Brugeren går nu hen til låsen og trykker på knappen på det skur, han eller hun har fået tildelt i appen. Når der trykkes på låsen, vækkes den til live og kontakter Bikelys servere, gennem 4G Narrowband-nettet, og ser så, om der er en kommando til låsen. Serveren svarer, og skuret åbnes. 

Bikely
Bikely er stolte over, at de laver alt i Norge. Her forbinder produktchef Ole Mathias Samuelsen (th) systemer sammen med marketingchef Ellen Loxley (i midten) og driftschef Esten Øyen (tv). Illustration: Oskar Hope-Paulsrud. Se større version

Bergh fortæller, at Bikely anvender Microsoft Azure, så hele virksomhedens system er oppe i skyen. Han fortæller, at de har lavet analyser af sikkerhedsniveauet, og mener, at de er godt sikret.

»Derudover har vi geo-redundans, så vi har altid en backup, hvis noget skulle gå ned,« fortæller Bergh over telefonen.

Hurtigt voksende

Artiklen fortsætter under billedet. 

Bikely
Et af Bikelys skure i Trondheim. Illustration: Oskar Hope-Paulsrud. Se større version

Virksomheden har skure i 16 kommuner, og i august kommer der yderligere to. I samarbejde med Trondheim og Bergen Kommune og trafikselskabet Ruter i Oslo har de skure i de tre største byer i Norge. Udover at samarbejde med kommuner samarbejder Bikely også med virksomheder og boligselskaber. En erhvervsservice er allerede lanceret, mens skure til boligselskaber kommer i løbet af efteråret. Med skure i både boligselskaber og virksomheder vil de kunne tilbyde dør-til-dør parkering.

Virksomheden er også allerede begyndt at modtage henvendelser internationalt med bl.a. henvendelser fra Sverige, Danmark og Irland. Bergh siger, at når de har fået produktionen på plads i Norge, vil de være klar til at skalere markedet.

Trofaste brugere

I Oslo er der skure på flere af Ruters trafikale knudepunkter. Ifølge virksomheden er skurene vellidt, og Loxley fortæller, at da der blev oprettet et cykelhotel på det sted, hvor de havde cykelskure, blev skurene flyttet til et nyt sted. Ifølge Bikely valgte brugerne at cykle det lille ekstra for at kunne parkere i deres egen låste kasse, frem for at bruge et cykelhotel. Loxley mener, at Bikely er den sikreste løsning, når det kommer til cykelparkering, og at brugerne føler sig mere trygge med deres eget skur.

»Cykelhotel er et værelse, hvor flere mennesker har adgang til cykler. Det giver derfor ikke god nok beskyttelse mod cykeltyveri,«  siger Loxley.

Fra olie til cykeleventyr 

Grundlægger og opfinder Bergh siger, at virksomheden er resultatet af flere begivenheder, en entusiasme for cykling, og at Bergh mistede sit job i olieindustrien under krisen.

Siden har de arbejdet hårdt mod lanceringen og fik lanceret de første skure i 2020, efter at coronavirus lukkede Norge ned. De ved endnu ikke, hvordan skurene vil blive brugt i et normalt år, men de har allerede over 7.000 downloads, og virksomheden sigter mod at have 20.000 app-downloads inden udgangen af ​​året.

Udover mange brugere ønsker virksomheden også at fordoble antallet af skure inden årets udgang. På nuværende tidspunkt har de 50 lokationer fordelt på 16 kommuner.

»Vi forventer at have omkring 100 lokationer inden udgangen af ​​året,« siger Bergh til Digi.no.

Bikely
Illustration: Bikely. Se større version

Cyklens Airbnb 

Virksomhedens mål er at være ‘cykels Airbnb’. Hvordan vil de ikke sige endnu, men Bergh vil godt afsløre, at de sigter mod at blive en platform for den daglige cyklist.

»Vi vil tilbyde en række værktøjer og tjenester,« siger han og fortsætter:

»Tjenesterne skal sikre en ubesværlig hverdag for hverdagscyklisten. Det marked er ekstremt fragmenteret lige nu. Så der er en god mulighed for at samle mange tjenester, som hverdagscyklisten har brug for,« afslutter Bergh.

Denne artikel er oprindeligt bragt på Digi.no

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind for at deltage i den videnskabelige debat.