Nordsjællandske kommuner vil af med politiets vetoret: Lavere hastighed skal gøre det trygt for børn at cykle til skole

Liseleje
Illustration: olli0815/Bigstock. Se større version
En række nordsjællandske kommuner vil have friere tøjler til at sænke hastighederne på vejene. Politiet skal fratages sin vetoret, lyder det.
Tendens7. oktober 2020 kl. 05:17
errorÆldre end 30 dage

Det er ikke kun i Københavns Kommune, at politiet kan være svære at danse med, når kommunen eksempelvis ønsker lavere hastigheder på vejene. 

I forbindelse med en eksperthøring om lavere lokale hastighedsgrænser i byerne i forrige uge gav også flere nordsjællandske kommuner udtryk for, at politiet har sat en stopper for deres ønsker om hastighedsnedsættelser.

En af dem er Hillerød Kommune, hvor man har en politisk ambition om at få flere fredelige boligområder, så trafikken foregår på de bløde trafikanters præmisser. 

Derfor arbejdes der på at få en samlet hastighedsplan med 30- og 40 km/t.-zoner på både små og mellemstore veje, blandt andet på Nødebovej. Her vil Nordsjællands Politi dog ikke være med til at sætte hastigheden ned fra 50 km/t og oprette en 40 km/t-zone, fordi vejen er en trafikvej, og fordi der ikke sker tilstrækkeligt mange uheld.

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i den videnskabelige debat.
settingsDebatindstillinger
#1
Frank Jumppanen Andersen
7. oktober 2020 kl. 10:32

Umiddelbart forekommer det ud fra de givne eksempler at kommunerne kunne gøre mere selv UDEN at genere den gennemgående biltrafik. Barriere mellem vej og fortov, helle anlæg, broer - der er mange muligheder. Fælles er at de sikkert er dyrere end bare at sænke hastigheden - og så fokuserer kommunen jo på sine EGNE vælgere og ikke dem der skal igennem..

Fint at vi har en anden myndighed til at stoppe for alt for lokalpolitisk snæversyn!