Nej til lavere hastighed: Politiet har altid det sidste ord

Politi
Illustration: Rigspolitiet. Se større version
Politiet skal fratages sin vetoret i vej- og byrumsprojekter, lyder det fra flere kommuner. Trafikforskere kalder det udemokratisk, at politiet kan sige nej til et politisk flertals ønsker.
Indblik21. oktober 2020 kl. 05:01
errorÆldre end 30 dage

I Danmark får kommunerne ikke lov til at indføre cykelgader, sænke hastigheden på vejene eller lukke for biltrafik uden først at have fået politiets godkendelse. Og politiet er ikke bange for at sige nej.

MobilityTech opsummerer her, hvorfor flere kommuner nu deler deres frustration med transportminister Benny Engelbrecht.

Særligt Københavns Kommune har oplevet, at det ofte kan være vanskeligt at få politiets samtykke.  

Kommunen frygter ligefrem, at kravet om samtykke vil gøre det sværere at nå i mål med kommunens klimaplan, hvor der blandt andet er fokus på at få flere til at cykle. 

Det oplyste kommunen i et notat i forbindelse med forhandlingen om de kommunale klimasamarbejdsaftaler mellem regeringen og de seks største kommuner, der blev indgået i sommers. 

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i den videnskabelige debat.