Ifølge Transport- og Boligministeriet er der gode erfaringer med BRT-busser i udlandet. Blandt andet bruges de i Malmø. Ministeriet undersøger sammen med Region Sjælland, om BRT-busser kan erstatte jernbanen mellem Køge, Faxe Ladeplads og Rødvig.
Ifølge Transport- og Boligministeriet er der gode erfaringer med BRT-busser i udlandet. Blandt andet bruges de i Malmø. Ministeriet undersøger sammen med Region Sjælland, om BRT-busser kan erstatte jernbanen mellem Køge, Faxe Ladeplads og Rødvig.

Foto : Nobina

Nedslidt sjællandsk østbane kan blive revet op og erstattet med busser

Transportministeren og Region Sjælland vil nu undersøge, om man kan erstatte jernbanen mellem Køge og henholdsvis Faxe Ladeplads og Rødvig med busser, der skal køre i eget trace.
De omtrent 40 år gamle spor på den østsjællandske jernbane mellem Køge, Faxe Ladeplads og Rødvig er så nedslidte, at de skal skiftes inden for en kort årrække. En renovering vil ifølge Region Sjælland, som ejer banen, koste op omkring 660 mio. kr og tage to et halvt år. De penge har regionens politikere svært ved at finde.
Vil du have fuld adgang til MobilityTech?

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.