Nattog bliver uden sovevogne: Trafikstyrelsen kan ikke godkende vognene

31. august kl. 05:051
YesPhotographers/Bigstock
Nattoget mellem Stockholm og Hamborg må nøjes med liggevogne, når det kører den 1. september. Illustration: YesPhotographers/Bigstock.
Nattoget mellem Stockholm og Hamborg må nøjes med liggevogne, når det kører den 1. september.

Nattoget mellem Stockholm og Hamborg risikerer at køre uden sovevogne, når det første tog har afgang torsdag den 1. september, skriver det svenske medie Jarnvagar.

Årsagen er, at Trafikstyrelsen inden torsdag ikke kan godkende de sovevogne, der skal kører på de danske baner. Efter planen skulle nattoget have en sædevogn, to sovevogne og tre liggevogne, men hverken sædevogne eller sovevogne er blev godkendt endnu.

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er målrettet professionelle, der arbejder med transport- og trafikløsninger.

Få 3 uger gratis prøve abonnement til MobilityTech. Betalingskort er ikke påkrævet, og du vil ikke blive flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
1 kommentar.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
1. september kl. 08:56

Come on... det er jo himmelråbende åndssvagt det her! Det er igen et eskempel på at EU bruges som prygelknabe for alt som danske myndigheder åbenbart mener de ikke har resourser til at beskæftige sig med: Bare fordi der nu findes en European Rail Agency (ERA) så vil danske myndigheder af princip ikke længere godkende jernbanekøretøjer, også selvom der foreligger dokumantaion for, at de opfylder alle kravene, også de ekstra brandsikkerhedskrav til storebæltstunnellen. Nu må de danske politikere altså komme ind i kampen, og det kan kun gå for langsomt! Er der ikke en voksen til stede et sted?